Verkiezingsprogramma
Hoofdstuk 7: Financiën, werkgelegenheid en economie
7.1: Wereldwijd
De wereldeconomie heeft zich enigszins hersteld van de recessie. Maar het herstel is broos en kwetsbaar. De pensioenen en financiële zekerheden van velen staan op de tocht. De vraag blijft: “wat kan de rol van de gemeente zijn in het bijdragen aan een oplossing van de economische instabiliteit?”. Aandacht hebben voor wat we kunnen betekenen voor inwoners en bedrijven, die door de recessie in de problemen komen of kwamen. In een mondiale crisis is de Bernhezer bijdrage marginaal, maar wel van lokale betekenis. Het grondbedrijf met zijn posities geeft aanleiding tot zorg. In de periode 2010-2016 is er voor 20.000.000€ aan verlies genomen op aankopen uit de periode 2004-2010.
7.2: De lastendruk
De totale gemeentelijke lasten voor de inwoners van Bernheze stijgen zo min mogelijk. Minima worden extra ontzien in Bernheze. Voor inwoners moet duidelijk zijn wat ze terug krijgen voor de gemeentelijke belasting. In heldere en duidelijke taal legt het gemeentebestuur jaarlijks verantwoording af aan de inwoners. Bezuinigingen worden zo veel mogelijk binnen de organisatie gezocht. Beperken van inhuur van externe expertise is daar een goed voorbeeld van.
7.3: Tarieven OZB.
De SP Bernheze is voor een transparant en helder systeem van waardebepaling. Op deze manier voorkom je rechtsongelijkheid omdat bij iemand in de buurt toevallig een paar huizen heel duur verkocht zijn. De inflatiecorrectie is voor de SP een richtlijn wat OZB verhogingen betreft. Afwijkingen worden duidelijk en gemotiveerd onderbouwd.
7.4: Reserves van Bernheze.
Wettelijk is een minimale reserve van 13,5 miljoen euro verplicht. In moeilijke tijden kunnen we als gemeente een stootje hebben. De vrije reserves worden vooral aangesproken om ongewenste lastenverzwaring te voorkomen. De SP kiest voor lagere lasten bij mensen die het toch al moeilijk hebben.
7.5: Economische zaken
Economie is niet in één kopje te vangen. In bestemmingplannen nadrukkelijk blijven kijken naar de mogelijkheden voor kleinschalige bedrijvigheid. Een combinatie van wonen en werken blijft mogelijk. De SP wil “bedrijfscontactdagen” organiseren. Hier kan het Bernhezer bedrijfsleven zich presenteren en profileren. Per 2015 is een nieuwe economische beleidsnota opgesteld. Die geeft richting aan het economisch beleid van de Bernheze tot 2020. De rol van de gemeente is faciliteren en niet adviseren en/of financieren. Verder blijft Heesch-west een project met grote financiële risico’s. De insteek is het verder beperken van de verliezen.
7.6: Ondernemingspolitiek en MVO
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat centraal. De gemeente heeft oog voor de positie van kleine zelfstandigen en echte familiebedrijven in het buitengebied. Deze bedrijven verkeren nu in een moeilijke situatie. Maximale inzet voor de levensvatbaarheid van deze bedrijven is de insteek van de SP. Deze bedrijven horen bij de economische dragers van Bernheze. De gemeente zou nog meer met deze groep ondernemers kunnen meedenken. Zij zijn ten slotte verantwoordelijk voor een flink stuk werkgelegenheid binnen de gemeentegrenzen. Ook na 21 maart 2018 wil de SP de ondernemers van Bernheze tot steun zijn door efficiënte en heldere regelgeving. Voorbeelden:
- Snelle en betaalbare procedures bij uitbreiding of verhuizing van ondernemingen.
- Geen vergunningenbeleid dat een molensteen is om de nek van de ondernemer die vooruit wil.
- De SP wil vooral “sociale” ondernemingen een steun in de rug geven.
- Met PSO (Prestatieladder Sociaal Ondernemen) gecertificeerde bedrijven doet de gemeente bij voorkeur zaken.
Juist nu moeten we uitsluiting van mensen met weinig kansen op de arbeidsmarkt voorkomen. Bestrijding van jeugdwerkloosheid is van groot belang. Bestuurlijk vergt MVO ondernemend gedrag.
Er is een cultuur van beleidsmedewerkers die in de frontlinie op zoek zijn naar mogelijkheden (DIMdenkers) in plaats van moeilijkheden. (DOEM-denkers) Wethouders leggen steeds een relatie tussen hun portefeuille en MVO. De SP wil bij aanbestedingen “het MVO niveau” van de inschrijvers mee laten wegen in de gunning. Ondernemingen die iets terug doen voor de zwakkeren in de samenleving verdienen op die manier de steun van de gemeente. Social Return blijft stevig ingebed in het gemeentelijk aanbestedingsbeleid.
7.7 Werkgelegenheid voor mensen met een beperking
Het is voor de gemeente van groot belang dat personen met een afstand tot de arbeidsmarkt volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het hebben van een betaalde en lonende baan is hierbij van groot belang. Onafhankelijk van de reden voor de afstand tot de arbeidsmarkt (bv. handicap, afkomst, leeftijd of opleidingsniveau) zal de gemeente alles doen wat binnen haar mogelijkheden ligt om een succesvolle plaatsing te realiseren. Dit kan gebeuren door de inzet van compenserende maatregelen, coaching en begeleiding, opleiding of het voorzien van werkplekaanpassingen.
Daar waar plaatsing binnen de reguliere arbeidsmarkt niet mogelijk is zal de gemeente voorzien in de beschutte werkplek. Hierbij zal het landelijk opgelegde quotum worden gehaald en indien nodig zal er in positieve wijze worden afgeweken.
De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld. We zetten als gemeente in op een forse verhoging van het percentage personeel met een beperking. Dit kan als voorwaarde gesteld worden aan bedrijven en instellingen waarvan de gemeente opdrachtgever of subsidieverstrekker is. De gemeente Bernheze blijft ook na 2018 PSO gecertificeerd.