Hoofdstuk 1: Algemene zaken

Voorop het verkiezingsprogramma stelt de SP dat de keuze van de SP een zelfstandig Bernheze is. Zelfstandigheid is een groot goed. De gemeente Bernheze neemt haar eigen beslissingen. De gemeente hoeft de oren naar niemand te laten hangen. Bernheze kan eigen besluiten blijven nemen in het belang van alle inwoners. Het gaat tenslotte altijd om de mensen. Mochten er ooit besluiten over fusies genomen worden dan houdt Bernheze altijd een bindend referendum.

1.1: Service verlening aan de inwoners
Service en communicatie kunnen altijd beter. De SP wil de inwoners van Bernheze de mogelijkheid blijven geven om een klacht in te dienen. De SP wil daarvoor een onafhankelijke ombudscommissie in het leven roepen. Deze commissie behandelt klachten van inwoners en doet bindende uitspraken. De ombudscommissie rapporteert regelmatig aan de Gemeenteraad. Hiermee is er een duidelijke lijn naar de inwoners voor de behandeling van klachten.

1.2: Overleg met inwoners
Het gemeentebestuur betrekt de inwoners bij lopende en nieuwe  zaken. Burgerparticipatie krijgt een prominentere rol. De SP denkt o.a. aan: jongeren- en ouderenbeleid, verkeerssituaties, openbaar groen, speelvoorzieningen, nieuwbouw en uitbreidingsplannen. Met inwoners zaken bespreken om een breder draagvlak te krijgen. Eigenaarschap is van groot belang in de ogen van de SP. De gemeente organiseert bijeenkomsten in wijken en kernen om de mening van de bewoners te horen. De inwoners voeren met elkaar de regie over woon- en leefomgeving. Zo staat de leefbaarheid automatisch centraal in Bernheze. Als SP benaderen we bewonersinitiatieven met respect en we willen ruimte geven. Daar waar een initiatief hulp of sturing nodig heeft pakken we als gemeente verantwoordelijkheid en helpen bij problemen.

1.3: Kerntakendiscussie
Uitgangspunt voor de SP is dat een gemeente efficiënt moet werken. Dat wil niet zeggen dat taken alsmaar afgestoten worden. Zaken van groot algemeen belang worden door de gemeente beheerd en uitgevoerd. Privatiseren van voorzieningen die van algemeen belang zijn, kan niet in de visie van de SP. De service gaat omlaag, de prijzen omhoog. Exhibitionistische zelfverrijking van bestuursleden, zoals o.a. bij Amarantis en Vestia, is in de (semi)-publieke sector ongewenst. De gemeente heeft hierin een belangrijke signaalfunctie naar de landelijke politiek.

1.4: Vergoedingen raadsleden
SP raadsleden dragen principieel 75% van de raadsvergoeding af. Zij nemen genoegen met 25% van de vergoeding, dit voor gemaakte onkosten als raadslid. SP-ers werken belangeloos aan een betere wereld op basis van solidariteit en eerlijk delen.

1.5: Externe adviesbureaus
Uitgangspunt is dat de gemeentelijke organisatie zoveel als mogelijk met eigen ambtenaren uitvoert. Als aantoonbaar onvoldoende kennis in huis is, kan de gemeente externen inhuren. Om het inhuren van bureaus te beperken, zorgt de gemeente dat ambtenaren goed bij blijven op hun vakgebied. Ambtenaren krijgen regelmatig scholing om kennis op peil te houden en uit te breiden. Het ambtenarenapparaat van Bernheze functioneert grotendeels zonder adviesbureaus. De expertise die beperkt nodig is zou samen met andere gemeente ingekocht kunnen worden. De SP denkt hierbij aan een gezamenlijke  “expertisepool”.

1.6: Veiligheid en openbare orde
Met het veiligheidsbeleid van de afgelopen jaren is Bernheze goed op weg. Het gevoel van veiligheid in de gemeente Bernheze wordt planmatig aan gepakt. Dit beleid wordt de komende jaren verder uitgebreid. Mensen moeten ook in de avond met een gerust hart de straat op durven zonder een gevoel van onveiligheid. De gemeente garandeert verder acute opvang, bijvoorbeeld in het geval van eerwraak. Punt van zorg is de dreiging van ondermijning. De SP wil hierin “Brabantbreed” optrekken. Gemeenten slaan de handen ineen, om te voorkomen dat onderwereld en bovenwereld vermengd raken. Alleen krachtig optreden biedt soelaas.

Brandweer: Het brandweerkorps beschikt over goed materieel om de veiligheid van brandweerlieden en inwoners te garanderen. De brandweer oefent regelmatig te om te zorgen dat de inzetkracht optimaal is. Controles op brandveiligheid van openbare gebouwen en instellingen wordt de komende jaren voortgezet. Vooral de groep vrijwilligers verdient groot respect voor hun inzet ten behoeve van de samenleving.

Openbare verlichting: Openbare verlichting is in alle kernen en op de doorgaande routes goed. Veiligheid en het veiligheidsgevoel worden zo gegarandeerd. Fietsers en voetgangers verdienen hierbij zeker aandacht en zorg. Op plaatsen waar de openbare verlichting te wensen over laat wordt een plan van aanpak gemaakt.

1.7: Dierenwelzijn
De gemeente maakt gebruik van proefdiervrije artikelen. Bernheze draagt dit uit naar haar burgers. Dieren hebben recht op een stressvrij bestaan, in voldoende ruime behuizing. Wantoestanden worden hard aangepakt. Diervriendelijke methoden worden gestimuleerd vanuit de gemeente. De dierenbescherming neemt een belangrijke plaats in bij streven naar verder welzijn van het individuele dier. De SP denkt hierbij aan hobbydieren en aan beroepsmatig gehouden dieren. Jagen voor het plezier is niet meer van deze tijd. Jagen als beheersvorm om schade aan landbouwgewassen te voorkomen is achterhaald. Op zo kort mogelijke termijn wordt de jacht op gemeentelijke gronden en terreinen gestopt. Er zijn diverse methoden om effectief landbouwschade te bestrijden zonder afschot van dieren. Hiervoor schakelt Bernheze de dierenbescherming in. Als er door omstandigheden toch wild afgeschoten moet worden, dan gebeurt dit uitsluitend door gecertificeerde experts. De gemeente betaalt mee aan de Stichting HoKaZo. Dierenopvangcentrum HoKaZo heeft een eigen dierenambulance en pleegzorg netwerk. Dit werk wordt door vrijwilligers gedaan. De medewerkers van de dierenambulance halen zwerfdieren op uit de 10 aangesloten gemeenten en brengen ze naar HoKaZo. Ook verlenen ze hulp aan dieren in nood (bijvoorbeeld na een aanrijding). Dergelijk werk verdient blijvende steun en financiële hulp richting  professionalisering. Bij de Maashorst wil de SP streven naar een beheersregime, met draagvlak onder de vier betrokken gemeenten.