h
Verkiezingsprogramma

Hoofdstuk 6: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

6.1: Bestemmingsplannen en omgevingswet
De bestemmingsplannen voor bedrijventerreinen, buitengebied en kommen van Bernheze worden tijdig vernieuwd. Dit om te voorkomen dat ze verouderen, wat tot ongewenste situaties leidt. Bestemmingsplannen spelen zoveel mogelijk in op actuele ontwikkelingen.

De nieuwe omgevingswet wil uitgaan van een dialoog tussen ondernemer en o.a. omwonenden. De uitkomst is draagvlak en de realisatie van een betere omgevingskwaliteit. Voor de Gemeente moet er lokale afwegingsruimte zijn. De te voeren dialoog zal ook moeten gaan over de aantasting van het leefmilieu en over de aantasting van de natuur. Wij willen als SP wel speciale aandacht voor de agrarische familiebedrijven in onze gemeente. Een gezonde leefomgeving staat voor de SP voorop. De geuroverlast wordt beperkt. Er moet gedacht worden aan afstandscriteria en zonering. Het hanteren van zgn.  urgentiegebieden is een optie. De SP is voor een stevig en streng toelatingsbeleid van bestrijdingsmiddelen. 
De SP streeft naar maatwerk voor individuele ondernemers.
 
6.2: Woonwijken
Bij het opzetten van nieuwe wijken in Bernheze is er voldoende ruimte voor de mensen om te wonen. Wonen is meer dan ergens een plaats hebben om uit te rusten van je werk. Inwoners leven samen en bouwen sociale contacten op. Daarvoor is ruimte om te leven en samen dingen te doen nodig. Kinderen hebben speelplekken nodig. Voldoende groen met ruimte om te wandelen is onlosmakelijk verbonden met kwaliteit van leven. Het groen in de wijken mag niet te versnipperd zijn. Bernheze heeft zeker ook voldoende aandacht voor verbeteren van de diversiteit in de wijken. In de woonwijken worden huizen van alle soorten en maten gebouwd. Zorgpunt is dat er voldoende betaalbare sociale woningbouw plaats vindt. De SP wil budgetwoningen bouwen en op plaatsen zo nodig zelf als ontwikkelaar van sociale woningbouw optreden. Erfpacht van de grond en CPO blijven belangrijke instrumenten. Voldoende aandacht voor ouderen, zodat zij tot op hoge leeftijd thuis verantwoord kunnen blijven wonen. Levensloopbestendige woningen en nultreden woningen zijn gewenst. Er wordt ingespeeld op de toekomstige vergrijzing (verzilvering!) van Bernheze. 
 
6.3: Sociale woningbouw
Sociale woningbouw moet naar het oordeel van de SP meer aandacht krijgen. Dit vooral in de vorm van betaalbare huurwoningen en goedkope koopwoningen. Zodat mensen met een minimum inkomen niet met hoge woonlasten opgezadeld worden. Hierin maakt de gemeente prestatieafspraken met de woningbouw corporaties. Indien dit niet leidt tot voldoende betaalbare woningen per kern, investeert de gemeente zelf in de bouw van betaalbare woningen. (Asser variant) De exploitatie van deze woningen brengen we onder bij professionals. 
De ouderen mogen niet vergeten worden. Voldoende seniorenwoningen en aanleunwoningen. De woningbouwcorporaties hebben hierin een maatschappelijke verantwoording. Wijken in Bernheze zijn gemengd van opbouw. Dit komt de leefbaarheid ten goede.
 
6.4: Starters en senioren
Prioriteit heeft de bouw van betaalbare woningen voor starters en senioren. Zie ook 6.2 en 6.3. Bijbehorende huur ligt onder de huurtoeslag grens. De koopprijs voor een starterswoning mag niet meer dan € 160.000,-- bedragen. Speculatief mag niet gekocht worden in deze sector. Meer jongeren hebben zo een kans op een betaalbare woning. Als jongeren initiatieven nemen om in eigen beheer collectief starterswoningen te realiseren, verleent de gemeente hier medewerking aan. Het BIEB-principe (bouwen in eigen beheer) is vooral voor starterswoningen zeer gewenst. Jongeren krijgen op die manier kans op een betaalbare woning. Binnen het bestemmingsplan zijn hiervoor mogelijkheden aanwezig. Een starterslening invoeren is zeker een optie wat de SP betreft. Het wonen van ouderen verdient in deze tijd van vergrijzing speciale aandacht. De SP denkt daarbij o.a. aan genoemde levensloopbestendige woningen.
 
6.5: Toewijzing bouwgrond en speculatie
Bij de verwerving van grond voor nieuwbouwwijken kunnen niet zomaar bouwkavels toegewezen worden aan de verkoper van de grond. Dit is niet eerlijk. De SP vindt dat voor een verkoper ten hoogste 1 à 2 kavels voor eigen gebruik toegewezen kunnen worden. De gemeente hanteert regels om bouwen voor eigen inwoners hoogste prioriteit te geven. De SP is van mening dat de gemeente zich met alle beschikbare middelen moet verzetten tegen de invloed van speculanten op het bouwbeleid. Om projectontwikkelaars en speculanten buiten de deur te houden is een goede strategie van (nieuw)bouw locaties nodig. Deze strategie vindt echter onder de democratische controle van de gemeenteraad plaats. De gemeente moet in voorkomende situaties gebruik maken van haar voorkeursrecht. Verder benut de gemeente de mogelijkheden maximaal die de wet biedt om speculanten buiten de deur te houden.
 
6.6: Bedrijfsterreinen
Bij het opzetten van bedrijfsterreinen wordt goed gekeken naar de bereikbaarheid voor werknemers. We zorgen er in ieder geval voor dat de bedrijven via het openbaar vervoer te bereiken zijn. Aan/afvoer routes voor producten worden zorgvuldig gekozen. De aan/afvoer verloopt efficiënt zonder dat de omwonenden overlast van deze situatie ondervinden. Ondernemers die naar bestaande bedrijventerreinen in de regio willen verhuizen, kunnen op maximale steun van de gemeente rekenen. 
 
6.7: Buitengebied
Het buitengebied blijft onze aandacht houden. Dit groene hart van onze gemeente moet groen blijven en niet verder volgebouwd worden. Landschappelijke inpassing van (mega)stallen is een vereiste. Voor “onwilligen” legt de gemeente dwangsommen op. Jaarlijks is er controle op de uitvoering van de landschappelijke inpassing. Ook moet de ruimte geschapen worden om de natuurontwikkeling zijn kans te geven. Het LOP (landschapsontwikkelingsplan) is leidend. De gemeente streeft naar uitbreiden van de ecologische verbindingszones. (EVZ) Dit zowel op grote als op kleine schaal. Initiatieven zijn welkom op dit gebied. Vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is een probleem dat serieus aandacht verdient. Maatwerk is een vereiste. De insteek is een relatie  tussen te slopen stallen en herbestemming om zo ruimtelijke kwaliteitswinst te boeken. Natuurgebieden en gebieden voor toerisme en recreatie krijgen een aangepast regime. Verhogen van de biodiversiteit staat hierbij centraal.
 
6.8: Speelvoorzieningen
Speelvoorzieningen zijn er in iedere wijk voldoende aanwezig. De SP denkt niet alleen aan de jongste kinderen maar ook aan de wat oudere jeugd. De gedachte gaat dan uit naar: trapveldjes, basketbalplekken, skatevoorzieningen, etc. De aanleg van o.a. “jeu de boule” banen voor ouderen juicht de SP in dit kader toe. Initiatieven van bijvoorbeeld een buurtvereniging (burgerinitiatief) worden actief ondersteund. De gemeente stelt hiervoor jaarlijks een budget vast.
 
6.9: Wonen met een beperking
De voorzieningen in de gemeente zijn voor iedereen Bereikbaar, Toegankelijk, Bruikbaar en “Uitgankelijk” (BTBU). Dat geldt ook voor scholen en wijkcentra. Toegankelijke gebouwen zijn comfortabeler en veiliger voor iedereen. De gemeente geeft in haar eigen gebouwen het goede voorbeeld. Er zijn ook eisen aan de toegankelijkheid van woningen, vrijetijdsvoorzieningen, winkels, scholen en vervoer. Woningen moeten levensloopbestendig en toegankelijk gebouwd worden. Toegankelijkheid is ook een voorwaarde bij de renovatie van bestaande sociale huurwoningen. Nieuwbouwwoningen worden ontworpen op basis van het Handboek voor Toegankelijkheid. Om segregatie van burgers tegen te gaan, investeert de overheid in wijken waar mensen met en zonder beperkingen elkaars buren zijn. Woningaanpassingen moeten erop gericht zijn dat gewoon gebruik van de woning mogelijk wordt, ook voor wie een beperking heeft. Speeltoestellen zijn toegankelijk voor kinderen met een beperking.
 

U bent hier