Verkiezingsprogramma
Hoofdstuk 5: Volksgezondheid, afvalverwerking, riolering en milieu.
5.1: Volksgezondheid
Waar mogelijk levert de gemeente Bernheze een bijdrage in preventieve gezondheidszorg. De GGD heeft hierin een voorname taak. Die taak mag niet uitgehold worden. De GGD schenkt aandacht aan jeugdtandzorg, borstonderzoek, longonderzoek, baarmoederhalskanker onderzoek, infectieziekten, etc. De totale gezondheidszorg staat op een goed niveau. Voorkomen is beter dan genezen. De bijdrage is naar draagkracht. Volksgezondheid staat voorop bij alle beleidsbeslissingen die invloed op de leefomgeving hebben. Dat bekijken we zo breed mogelijk.
5.2: Stallen in het buitengebied
Megastallen (> 300 GVE) vormen, gezien de huidige inzichten, een zeer serieuze bedreiging voor het milieu en de volksgezondheid. Het beleid is gericht op minder dieren in de veedichte gebieden zoals Bernheze. Wetenschappelijke inzichten in de risico’s van de grootschalige bio-industrie voor de volksgezondheid dwingen tot deze heroverweging van ongebreidelde schaalvergroting. De nieuwe verordening ruimte en de genomen provinciale maatregelen (maart 2017) zetten een eerste stap in de goede richting. Het levenslang opsluiten van dieren in megastallen, zonder bewegingsruimte of frisse buitenlucht, maakt dieren vatbaar voor ziekten. Door intensief antibiotica gebruik is de resistentie (weerstand) van ziekteverwekkers sterk verhoogd bij varkens en kippen. Immune bacteriën handhaven zich steeds langer. Het gevaar voor overdragen van infectieziekten op de mens is werkelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de varkensgriep (H1N1), de vogelgriep (H5N1), SARS, salmonella besmetting, Q-koorts, MRSA, enzovoorts. Grootschalige veehouderij vernielt bovendien het landschap en brengt geen werkgelegenheid met zich mee. De bijdrage aan het Bruto Nationaal Product is slechts 0,3%! Aldus de antwoorden van toenmalig staatssecretaris Henk Bleeker in 2011 op Kamervragen. De uitstoot van fijnstof uit stallen vormt een serieuze milieudreiging. De lucht boven Bernheze is een van de meest vervuilde in Nederland. Maximale inzet op terugdringen van vervuiling is daarom vereist. Voor nieuwe megastallen is zeker geen plaats op het platteland van Bernheze. De odeurnorm blijft gehandhaafd op 10 OU. Bernheze gaat door met verder ontwikkelen van een sociaal en aanvaardbaar beleid voor Vrijkomende Agrarische Bebouwing. (VAB-beleid)
5.3: Milieu / Omgevings Dienst Brabant Noordoost (ODBN)
Voor een groene gemeente is een schoon en gezond leefmilieu van groot belang. De SP Bernheze blijft daarom een grote voorstander van innovaties ten behoeve van het klimaat. Het groene karakter van Bernheze mag niet aan industriële vervuiling opgeofferd worden! We moeten zuinig zijn op wat we hebben. Nieuwe industrie wordt zo veel als mogelijk gehuisvest op de bestaande terreinen. Dit in een omgeving die een minimale aantasting van het groen inhoudt. De SP wil daarom vooral inzetten op hergebruik (revitalisering) van bestaande industrieterreinen. Het milieu is niet alleen een zaak van inwoners. De SP vindt dat bedrijven ook een bijdrage leveren aan verbetering van het milieu. Er is daarom ruim aandacht voor het milieubeleid richting bedrijfsleven. Bij zaken die over het milieu gaan staat duurzaamheid voorop. De uitstoot van stoffen die niet van nature in het milieu thuishoren, wordt tot het absolute minimum beperkt. De SP wil een bijdrage leveren aan het terug dringen van de CO2 uitstoot in Bernheze. De inzet is een CO2 neutrale gemeente Bernheze in 2030. Afval dat bedrijven produceren moet op een verantwoorde manier hergebruikt worden. (cradle to cradle; zie ook 5.12) Dit wordt een vast onderdeel van milieuvergunningen. Energiegebruik is aan de milieuvergunning gekoppeld. Energiebesparing en alternatieve groene energiebronnen krijgen meer aandacht. Zorgplicht wordt in de milieuvergunningen opgenomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opruimen van bodemverontreiniging. Milieuvergunningen worden goed op peil gehouden. De gemeente toetst bestaande vergunningen regelmatig aan de laatste stand van de technische mogelijkheden. Ondernemingen gebruiken de best beschikbare technieken. (B.B.T.) Controles van milieuvergunningen door de ODBN vinden voldoende plaats. Als er niet consequent en regelmatig gecontroleerd wordt, heeft een vergunning geen effect. Conform wettelijke mogelijkheden worden de ammoniak, fosfaat en stikstofbelasting voor het milieu verder terug gebracht. Zo nodig neemt de gemeente hiervoor zelf het initiatief. Er komt meer aandacht voor een schone omgeving. De ODBN speelt een belangrijke rol in de controle op milieuvervuiling en op de megastallen in het buitengebied. Regelmatig wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden van de jongste cijfers vanuit de ODBN*. De ODBN beschikt over voldoende budget om bijvoorbeeld luchtwassers regelmatig te controleren. Bij notoire overtreders wordt de milieuvergunning opgeschort en eventueel verbeurd verklaard.
5.4: Water
Om het oppompen van grondwater te verminderen zet Bernheze een voorlichtingscampagne op. De campagne is naast burgers ook gericht op bedrijven. Aan het oppompen van grondwater voor koeldoeleinden wordt geen medewerking verleend. Het waterverbruik mag geen maatstaf zijn voor de hoogte van de heffing van rioolrechten. De koppeling aan de OZB is eenvoudig, solidair en sociaal. De mensen met een laag inkomen in huurhuizen worden zo maximaal ontzien.
5.5: Natuurbescherming
De bossen die door de gemeente onderhouden worden, krijgen een grotere natuurwaarde. Uiteindelijk moet dat resulteren in natuurlijke bossen. Het landschapsontwikkelingsplan (LOP) gaat uit van een zo natuurlijk mogelijk beheer. De kleine landschapselementen mogen niet vergeten worden. Deze landschapselementen moeten zoveel mogelijk planologisch beschermd worden. De ontwikkeling van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) blijft van groot belang. Samen met de provincie en andere gemeenten wordt in de EHS geïnvesteerd. Het crossen met motoren in de bossen moet gestopt worden. Het is beter om te zorgen voor een goed en geschikt crossterrein in de regio. Daar kunnen crossliefhebbers hun hobby uitoefenen.
5.6: Groen in wijken en buitengebied
In de woonwijken is voldoende groen aanwezig. Dit mag niet te versnipperd zijn, want dan heeft het geen functie meer. Het groen wordt goed onderhouden. Bij het planten van bomen in wijken worden de geschikte soorten geplant. Er is overleg met omwonenden als er groen omgevormd wordt. In het buitengebied wordt voldoende groen aangeplant. Aanplant gaat in samenwerking en overleg met de ondernemers en de bewoners in het buitengebied. Voor noodzakelijkerwijs gekapte bomen vindt altijd natuurcompensatie plaats. Dat geldt ook voor verloren gaan van groen. De gemeente wijst bedrijven op de gevaren van het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Hierbij is uitgangspunt dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden toegepast. De gemeente geeft het goede voorbeeld. Bij onkruidbestrijding op verharding is de SP voorstander van de huidige alternatieven zoals: borstelen of branden. Hierbij streeft de gemeente naar een voldoende beeld in de wijken. Nieuwe innovatieve technieken worden omarmd.
5.7: Riool
De gemeente zorgt voor opvangbassins om de schadelijke gevolgen van riool-overstorten te verminderen. Het uitgeworpen vuil wordt dan zoveel mogelijk opgevangen. Bij de bouw van nieuwe wijken worden gescheiden rioolstelsels voor regenwater en afvalwater aangelegd. Er wordt ingezet op de aanleg van voorzieningen om regenwater in de bodem te laten zakken. De zogenaamde Wadi’s. Zo wordt verdroging tegen gegaan. Met vergunningen wordt de verontreiniging beperkt die in het riool kan komen. Hierbij ziet de SP graag meer aandacht voor microverontreiniging.
5.8: Duurzaam bouwen
Duurzaam, milieuvriendelijk en energieneutraal bouwen verdient sterk de voorkeur. Dat geldt zowel in de huursector als in de koopsector. Een lijst van duurzaam toe te passen bouwmaterialen en voorzieningen is het uitgangspunt voor offertes bij nieuwbouw. Bij nieuwbouw is er aandacht voor de toepassing van alternatieve energiebronnen en gasloos bouwen. In koop- en huurwoningen komt toepassing van zonneenergie in aanmerking. Gebruik van zonneboilers wordt gestimuleerd bij nieuwbouw van koophuizen en huurhuizen. Hiervoor overlegt de gemeente met de woningbouwcorporaties. Aanscherping van de EPC normen is hierbij wezenlijk. De afvalstoffen van een bouw moeten gescheiden ingezameld worden. Asbestsanering moet structureel aangepakt blijven worden. Er komt een verdere inventarisatie van de aanwezigheid van asbest in openbare gebouwen. De SP vraagt in het bijzonder de aandacht voor scholen. In de richting van de burger moet asbestsanering meer benadrukt en gestimuleerd worden.
5.9: Energie
Energiebesparing is een voorbeeldproject bij de gemeente Bernheze. De gemeente stelt een plan van aanpak op om de gemeentelijke gebouwen zo energiezuinig mogelijk te maken. De gemeente Bernheze blijft gebruik maken van groene stroom. Bernheze onderzoekt de mogelijkheden tot duurzame energieopwekking. De gemeente houdt zich actief bezig met alternatieve energievormen zoals:
- zonne-energie
- geothermische energie (aardwarmte)
- windenergie
- energie uit biomassa
Energiezuinig produceren door bedrijven wordt bevorderd door stimuleringsmaatregelen. ESF en andere subsidies worden maximaal benut. Bernheze blijft ook na 2018 een schaliegasvrije gemeente. Het beleid, dat in 2011, mede door de SP, werd ingezet handhaaft de gemeente.
5.10: Afval
Afval inzamelen blijft een overheidstaak. De producent blijft wel verantwoordelijk voor het afval dat een product veroorzaakt. Afval is een productiefout. De rekening ligt bij de producent! Thuis composteren van het GFT wordt verder bevorderd. Rondrijden met GFT wordt tot een minimum beperkt. Bij hoogbouw creëert de gemeente een centraal punt waar het GFT afval gecomposteerd wordt. De deelnemers kunnen zo besparen op de afvalstoffenheffing. De burgers die afval goed scheiden, zijn goedkoper uit. Zij leveren glas, papier, melkpakken, blikken en schoeisel/kleding apart in. Dit levert voordeel op ten opzichte van inwoners die alles als restafval inleveren. Afval wordt te vaak gedumpt bij openbare vuilnisbakken in het dorp en langs snelwegen op parkeerplaatsen. Er komt overleg met de buurgemeenten. In de regio Noordoost Brabant streven we naar een uniform afvalbeleid.
5.11: Hergebruik (cradle to cradle)
Het hergebruik van afval wordt bevorderd. Hierbij levert het bedrijfsleven een actieve bijdrage. Dit uit het oogpunt van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. (MVO) Bedrijven die zich actief opstellen kunnen in aanmerking komen voor de status van “prefered supplier”. De SP wil zo snel mogelijk een begin maken met het stelsel van cradle to cradle. (C2C) “Afval is grondstof”, luidt het motto. Niets wordt weggegooid! Op die manier kunnen ook de generaties na ons genieten van een leefbare aarde. Het is niet zo dat de inwoners afvalsoorten netjes scheiden en dat het bedrijfsleven stoffen ongesorteerd kan aanleveren. Bernheze heeft goed functionerende Kringloopwinkel. Inwoners kunnen hier kosteloos herbruikbare spullen afgeven. Hier worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet. Het gescheiden inzamelen wordt verder uitgebouwd en bevorderd. Denk hierbij aan: glas, papier, kleding, schoenen, blik, plastic, etc. Hergebruik van afval bij bedrijven kan bevorderd worden via de milieuvergunningen. Scheiden van bouw en sloopafval bij bedrijven moet de gemeente meer stimuleren. Onderdeel van de vergunningverlening.