Hoofdstuk 3: Onderwijs, Cultuur en Recreatie

3.1: Algemeen
Cultuurdeelname door jong en oud verdient stimulans. Jong geleerd is oud gedaan. De gemeente stelt voldoende en toegankelijke oefenruimte beschikbaar voor muziekbandjes, toneelverenigingen etc. De belangstelling voor theater is te vergroten door meer optredens in wijkcentra. Breng kunst(enaars) naar de mensen toe, zoals op een Kunstcamping.
Andere mogelijkheden zijn:

• samen met kunstenaars jaarlijks een “Straat-Kunstdag” organiseren;
  • gemeenschapshuizen als tentoonstellingsruimte gebruiken.

Museumbezoek wordt gestimuleerd. De musea in Bernheze zijn op één vaste dag in maand voor maximaal één euro toegankelijk. Voor jongeren tot achttien jaar is de toegang gratis. De gemeentelijke financiële middelen voor kunst en cultuur worden niet alleen in grote projecten gestoken. Kleinschalige projecten voor jongeren (bijvoorbeeld The Young Ones) en beginnende kunstenaars worden gesteund.

3.2: Bibliotheek
De bibliotheekvoorziening wil de SP vasthouden op het huidige niveau. Lezen wordt zoveel mogelijk gestimuleerd. Lezen begint vanaf groep 2/3 op de basisschool. Lidmaatschap voor jongeren onder de 18 jaar is gratis. Voor de bibliotheek blijven voldoende middelen beschikbaar om een basisniveau te garanderen. Belangrijk is de omslag naar digitaal lezen.

3.3: Kunst en Cultuur
Voor het plaatsen van kunst in nieuwe woonwijken wordt geld gereserveerd. De SP wil die kunst in de vorm van groen of als (functioneel) gebruiksvoorwerp in voeren. Kunst plaatsen gaat altijd in overleg met de inwoners. De SP vindt dat keuzes van inwoners centraal staan. Bernheze beschikt met culturele centra “De Kersouwe”, “De Pas” en “Nesterlé” over prima accommodaties voor kunst- en cultuur. Het kunst- en cultuurbeleid blijft gericht op maximaal benutten van de podia.  Per periode van 4 jaar stelt de gemeente voldoende basissubsidie beschikbaar. Het is van groot belang dat jonge, beginnende cultuurgezelschappen uit Bernheze de kans krijgen op het grote podium te staan. Kunst is vooral laagdrempelig en toegankelijk.

3.4: Lokale omroep

De SP erkent het belang van onafhankelijke publieke media binnen de gemeentegrenzen van Bernheze. Een lokale omroep moet dan ook niet alleen fungeren als een 24-uur muziekzender, maar ook als een onafhankelijke nieuwsverstrekker. Een lokale omroep voldoet daarom aan de landelijk gestelde ICE normen. Alle stromingen in een gemeente worden vertegenwoordigd. Dit moet gegarandeerd worden door een onafhankelijke programmaraad. Van belang dat de lokale omroep verder professionaliseert. Daar wordt actief beleid op gevoerd door de lokale omroep. De SP zal er dan ook op toe zien dat deze factoren worden meegenomen in de periodieke herbeoordeling van de Dtv. Natuurlijk is het van belang dat een gemeente die eisen stelt bereid is te investeren in die omroep. Zo ondersteunt de gemeente op het gebied van de financiën. De omroep zelf moet gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden om inkomsten te verwerven. De financiële steun aan de lokale omroep blijft minimaal op het huidig niveau gehandhaafd. Mogelijk is het op termijn een hogere bijdrage nodig is. Dit is altijd bespreekbaar wat de SP betreft.

3.5: Kinderopvang en peuterspeelzalen
Peuterspeelzalen zijn als belangrijke basisvoorziening waardevol voor de ontwikkeling van het jonge kind. De CAO is uitgangspunt voor de arbeidsvoorwaarden. Samenwerking tussen peuterspeelzaal en basisschool wordt gestimuleerd. Een “warme overdracht” van speelzaal naar basisschool vindt bij voorkeur plaats. De huisvesting en inrichting van kinderopvang voldoet aan het Handboek Wet kinderopvang. Een kindercentrum voor dagopvang beschikt over een aangrenzende, veilige en toegankelijke buitenspeelruimte. Voor BSO ligt de buitenspeelruimte in de directe nabijheid van het kindercentrum. De buitenruimte is voor kinderen toegankelijk en veilig bereikbaar. Ruimten zijn leeftijdafhankelijk ingericht.

3.6: Onderwijs
Ouders dragen naar draagkracht bij als taxivervoer voor hun kind noodzakelijk is. Verder ondersteunt de gemeente de VO scholen die zich bezig houden met opzetten van passend onderwijs. De gemeente zet voor de basisscholen het project "wegwijs in gemeenteland" voort. Met dit project wordt voorlichting geven over wat de gemeente doet op diverse terreinen zoals: jeugdbeleid, veiligheid en huisvesting. De “Wegwijsdag” voor VMBO Hooghuis en Bernrode wordt weer structureel in de begroting opgenomen. Dit is een zeer waardevolle dag voor de leerlingen. De leerlingen maken op die manier kennis met het proces van besluitvorming. Speciale aandacht verdient het binnenklimaat in scholen. Landelijk onderzoek heeft aangetoond dat de CO2 concentratie vaak te hoog is. In alle scholen worden CO2 metingen verricht. Zo nodig worden passende maatregelen genomen.

3.7: Verenigingen
Een goed verenigingsleven is van belang in iedere kern. Voorwaarden worden geschapen om het verenigingsleven goed te laten functioneren. Een goede huisvesting van de verenigingen is daarvoor een eerste noodzaak. Huisvesting vindt tegen een haalbare/betaalbare prijs plaats. De contributies gaan anders te veel omhoog. Gemeentelijke subsidie komt vooral terecht bij verenigingen met veel jeugdleden. Bij tekorten wordt bekeken of de betreffende vereniging geholpen kan worden. Bij de jeugd wordt extra nadruk gelegd op deelname aan (sport)verenigingen. Het gebrek aan beweging bij de huidige jeugd is zorgelijk. Het gevaar van overgewicht (obesitas) op jonge leeftijd is groot. Bij (sport)clubs wordt de jeugd uitgenodigd tot actief en gezond bewegen. (Sport)clubs die een actief beleid voeren moeten kunnen rekenen op de gemeente om deze activiteiten te ontplooien. Dit wordt gestimuleerd worden door de subsidie voor jeugdleden onder 16 jaar. Op en om het sportveld komen mensen met verschillende achtergronden en cultuur met elkaar in contact. Voor integratie is sport een onmisbaar element. De aansluiting bij het jeugdsportfonds in combinatie met landelijke stimuleringsmaatregelen biedt volop kansen. Het convenant “ alle kinderen doen mee” is niet voor niets, mede onder druk van de SP, ondertekend. De gemeente zet in op de toegankelijkheid van voorzieningen en gebouwen voor vrije tijd en recreatie. Daar hoort ook scholing bij in het begeleiden van mensen met een beperking. De gemeente ondersteunt verenigingen in het bevorderen van het “meedoen” van iedereen. Dit ook in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

3.8: Sportaccommodaties
Op de (sport)club leren jongeren sociale vaardigheden en gepaste omgangsvormen. (zie ook 3.7) Dat is in onze huidige samenleving zeer gewenst. Zo voorkomen we de cultuur van “ikke-ikke”. Iedere kern heeft recht op voldoende sportaccommodaties. De vereniging is verantwoordelijk voor de eigen accommodatie en heeft de grond in bruikleen van de gemeente. Voordat de gemeente accommodaties overdraagt, moeten die op een goed onderhoudsniveau zijn. Na de overdracht is onderhoud en nieuwbouw de verantwoordelijkheid van de betreffende club. De clubs dragen de zorg dat alles aan de eisen van de tijd blijft voldoen. Het privatiseren of exploiteren van sporthallen door verenigingen is enkel in overleg met alle gebruikers mogelijk. Privatiseren van accommodaties en er commerciële ondernemingen van maken past niet bij de SP-gedachte van solidariteit en eerlijk delen. Dit werkt alleen maar kosten verhogend.

3.9: Dorpshuis / gemeenschapshuis
Iedere kern beschikt over een goed gemeenschapshuis. Dat blijft zo. Dit om in alle kernen het sociaal en cultureel leven op peil te houden. De kosten zijn laag, zodat het geld geen belemmering is. Bij cultureel centrum De Pas in Heesch wordt de gemeenschapshuisfunctie nadrukkelijk losgekoppeld van de theaterfunctie. Alleen op deze manier blijft het gemeenschapshuis laagdrempelig en toegankelijk voor alle verenigingen en clubs.

3.10: Ontwikkelingssamenwerking
Projecten in de derde wereld verdienen steun. In de praktijk wordt dat nog weinig gedaan. Dit gebeurt de komende 4 jaar meer. De SP denkt hierbij aan steun voor kleinschalige projecten zoals medicijnen voor derde wereld landen, tweedehands kleding voor ontwikkelingslanden en derde wereld producten gebruiken. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de voormalige koloniën Indonesië, Suriname en de Nederlandse Antillen.

3.11: Fairtrade
Fairtrade, eerlijke handel. Dat betekent dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Dat de omstandigheden waarin zij werken menswaardig zijn. Geen kinderarbeid. Geen extreem lange werkdagen. Met aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen. Door een gecertificeerd fairtrade product te kopen, draagt Bernheze bij aan de vooruitgang van mensen die het een stuk minder goed hebben dan wij. De bedoeling is dat bedrijven, maatschappelijke organisaties, scholen, kerken in de gemeente Bernheze worden doorgelicht. Dit met de vraag welke fairtrade producten ze in hun assortiment hebben; of gebruiken in kantines, verenigingslokalen, restaurants, e.d.. Van bedrijven tot het café om de hoek. Van school tot sportkantine, in supermarkt en kledingzaak. Waar dat niet het geval is, zal de gemeente stimuleren om dit te gaan doen.  De 6 criteria om een fairtrade gemeente te blijven na 2018:
1. De lokale overheid stimuleert fairtrade
2. De lokale overheid kiest fairtrade
3. Winkels en horeca verkopen fairtrade producten
4. Bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade
5. Lokale (media)aandacht voor fairtrade
6. Stimuleer maatschappelijk verantwoord ondernemen

3.12: Recreatie en toerisme
Toerisme en recreatie (de gastvrijheidseconomie) zijn belangrijk voor de Bernhezer economie. De toeristische sector heeft landelijk een jaarlijkse omzet van € 68,3 miljard en telt ruim 600.000 banen. Dat is 6,2% van het totale aantal banen in Nederland. Bernheze probeert de sector versterken door meer bezoekers te trekken die langer blijven. Door o.a. de regeldruk voor ondernemers in de toeristische sector te verminderen. Het grootste aaneengesloten natuurgebied van Noord-Brabant is de Maashorst. Verdergaande professionalisering ligt hier voor de hand. Daarbij worden de overige Maashorstgemeenten betrokken. Het Aa-dal blijft een recreatieve parel voor Bernheze.