SP Bernheze: We blijven nieuwbouwkampioen!!

14 juni 2024

SP Bernheze: We blijven nieuwbouwkampioen!!

Foto: SP

Onlangs werd bekend dat de gemeente Bernheze nieuwbouwkampioen in Brabant is. Nergens werd procentueel zoveel nieuwe woningen gerealiseerd. Een prachtige prestatie voor een middelgrote gemeente, die opnieuw het nut van haar zelfstandigheid bewijst. Maar. Kampioen zijn is mooi, maar kampioen blijven nog mooier. Daar is de inzet vanuit de SP Bernheze ook op gericht. Veel betaalbare huizen zijn nog aanvullend nodig. Villa’s en kastelen hebben we al genoeg. Dat hoeft niet meer. De SP Bernheze steunt daarom ook de nieuwe bouwplannen, waarbij minstens 75% van de woningen in de categorie betaalbaar moet vallen. Andere plannen gaan de prullenbak in.

Kampioen betaalbare huizen

Een mooi resultaat uit 2023 voor Bernheze, waar de SP al voor de vierde periode op rij een collegepartij is. Met 100% oog voor de mensen die dringend op een betaalbare woning zitten wachten. Nieuwe huizen zijn geen paddenstoelen die zomaar uit de grond komen. Daar is veel inzet en menskracht voor nodig. Van planvorming tot oplevering is een langjarig traject. De SP Bernheze zou graag zien dat dat sneller gaat. Maar procedures kunnen voor ernstige vertraging zorgen. Dat gebeurd jammer genoeg maar al te vaak. Met grote regelmaat moet de rechter eraan te pas komen om verder te kunnen. NIMBY (Not In My BackYard) motieven spelen een grote rol. Maar dan houdt alles op en kan de gemeente nergens bouwen. Nederland is een klein land maar schaarse ruimte. We dienen elkaar de ruimte te geven en wat te gunnen. Dan blijft Bernheze kampioen.

Toon van Vugt

SP Bernheze Ruimtelijke Zaken