SP Bernheze: Nood breekt soms wet

21 april 2024

SP Bernheze: Nood breekt soms wet

Foto: Geert van der Wielen

Er kunnen zich situaties voordoen dat nood soms wet breekt. Wetten kunnen ongewenste effecten hebben. Dat was het geval bij de WMO in zake hulp in de huishouding. De wet gaf aan iedereen recht op hulp in de huishouding, tegen een laag tarief of zelfs helemaal gratis. Ook aan mensen die een zeer hoog inkomen hebben. Dat is niet rechtvaardig in de ogen van de SP Bernheze. Wie een goed inkomen heeft dient schoonhouden van zijn/haar huis zelf te betalen. Zo denk de SP Bernheze.

Hulp in de huishouding

Vanaf 2025 dient de gemeente onder andere hulp in de huishouding (schoonhouden van de woning) te regelen voor mensen die dat zelf niet meer kunnen. Dat valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Voor deze ondersteuning geldt sinds 2019 geen financiële drempel. Iedereen krijgt poetshulp zonder financiële toets. Dus ook als je een goed inkomen hebt hoef je er niet voor te betalen. In Bernheze werd met het coalitieakkoord 2022-2026 tussen CDA, Lokaal en de SP afgesproken hier een einde aan te maken. Als je inkomen hoog genoeg is kun je die poetshulp zelf betalen. De WMO bood daar, naar inzicht van de SP Bernheze, ook ruimte voor. De WMO zegt immers dat gemeenten de wet naar eigen inzicht mogen uitvoeren. Vandaar dat Bernheze een inkomenstoets invoerde. Helaas bleekt dat niet de toets van de rechter te kunnen doorstaan en moest Bernheze de inkomensgrens weer schrappen. Het wachten is nu op 1-1-2026 als de minister de toets weer gaat herinvoeren.

SP Bernheze