SP Bernheze: Luierafval inleveren blijft mogelijk

26 januari 2024

SP Bernheze: Luierafval inleveren blijft mogelijk

Door vaststelling van de begroting 2024 werden alle ondergrondse luiercontainers in Bernheze gesloten. Het verdwijnen van deze service was helaas in november 2023 ontsnapt aan de aandacht van de SP Bernheze. We hadden niet goed opgelet! Maar de SP Bernheze heeft gelijk ingezet op herstel van deze fout. In de raadsvergadering van 25 januari 2024 diende de SP een motie (dat is een opdracht aan de wethouder) in. In die motie stond dat de luiercontainers open moeten blijven voor de inwoners van Bernheze. En zonder extra kosten! Die moeten namelijk gedekt worden uit de reserves die we hebben. Jarenlange overschotten op de jaarrekening kunnen zo goed gebruikt worden.

Luiercontainers open – geen extra kosten

Net na de jaarwisseling is de SP Bernheze erg geschrokken. Geschrokken van het verdwijnen van een belangrijke service voor de inwoners van Bernheze. De ondergrondse containers om luieraval in te doen zouden per 31-01-2024 gesloten worden. Maar waar moeten jonge ouders en senioren dan blijven met incontinentiemateriaal en luiers? “Gooi maar in de restkliko” vond de SP Bernheze geen antwoord aan de inwoners. Je mocht het ook naar de milieustraat gaan brengen in Heeswijk-Dinther. Mooie oplossing voor Heeswijk-Dinther. Maar geen oplossing voor de ouderen en jonge gezinnen van de overige kernen. Vandaar dat de SP in een motie op 25 januari 2024 de wethouder de opdracht gaf de containers open te houden. Net zo lang open houden tot er een oplossing is voor het sluiten van de containers. En zonder extra kosten voor de mensen! De SP Bernheze heeft immers uitdrukkelijk in de motie gezet dat de kosten voor langer openhouden van de containers betaald dienen te worden uit de vrije reserves van de gemeente.

SP Bernheze