SP Bernheze: Steun voor onze minicampings

30 november 2023

SP Bernheze: Steun voor onze minicampings

Een mini camping heeft maximaal tussen de 15 en 25 plaatsen. In Bernheze zijn er diverse mini-campings. Vaak vakantieplekjes voor mensen met een laag inkomen. Kunnen zij er toch even uit. Tot 1 januari 2024 hoefde de gasten dan geen toeristenbelasting te betalen. Vooral erg fijn voor mensen met een kleine beurs. Helaas heeft een meerderheid van de gemeenteraad in Bernheze besloten deze uitzondering per 1 januari 2024 te schrappen. Zeer tegen de zin van de SP Bernheze.

Lager tarief mini-campings

Doordat de gemeenteraad van Bernheze besloten heeft mini-campings toeristenbelasting te laten betalen, betekent dat een bedrag van € 1,40 extra per persoon per overnachting. Voor een gezin met een laag inkomen van twee ouders met 3 kinderen betekent dat € 49,-- extra voor een weekje vakantie. De SP Bernheze betreurt dat. Maar het besluit is democratisch genomen. Wat echter ook nog speelt is het feit dat het tarief voor mini-campings in Bernheze hoger is dan bij naastgelegen gemeenten zoals Maashorst. (Uden-Landerd) Dat betekent een nadeel voor de Bernhezer mini-campings. Immers in het natuurgebied de Maashorst gelden dan 2 tarieven. Het Bernhezer tarief van € 1,40 en het Maashorst tarief van € 0,85. De SP Bernheze gaat op 14 december 2023, tijdens de raadsvergadering, een voorstel indienen om deze tarieven voor mini-campings gelijk te trekken. Dat  lijkt ons wel zo eerlijk voor de mini-campings in Bernheze. Hopelijk krijgt dit eerlijke voorstel een meerderheid op 14 december 2023.

SP Bernheze