SP Bernheze: Geen bezuiniging op sociaal domein

22 september 2023

SP Bernheze: Geen bezuiniging op sociaal domein

De VNG (vereniging Nederlandse Gemeente) geeft aan dat 2026 een moeilijk jaar wordt. Dan gaan er bezuinigingen vanuit Den Haag neerdalen op de gemeenten. Ook Bernheze zal daar last van hebben. We zijn tijdig op de hoogte. Vanuit Burgemeester en Wethouders werd begin 2023 al gevraagd waar bezuinigingen mogelijk zijn.  De SP Bernheze was direct duidelijk. Geen bezuinigingen op voorzieningen voor de mensen. Want het gaat tenslotte om de mensen. Vooral om kwetsbare mensen.

Bezuinigingen?

Als er minder geld beschikbaar komt vanuit Den Haag, dan moet er bezuinigd worden. Dat is helder. De vraag is dan: “Waarop ga je bezuinigen?” Deze vraag lag voor in het voorjaar van 2023. De SP Bernheze was duidelijk in haar reactie. De zorg voor kwetsbare mensen blijft centraal voor de SP. Hier past geen uitstel van investeringen. Daarop kan ook niet bezuinigd worden. Bernheze is een sociale en solidaire gemeente en laat kwetsbare mensen niet in de steek. Om te voorkomen dat er financiële gaten vallen heeft Bernheze in 2023 niet alle financiële ruimte benut. Het niet bestede gedeelte van 2023 kan nu ingezet worden in latere jaren. Derhalve geen bezuinigingen op het sociaal domein wat de SP Bernheze betreft. Andere zaken, die mensen niet raken, kunnen eventueel wachten. Mogelijk is de winstwaarschuwing te voorbarig geweest. We moeten immers wachten wat de landelijke verkiezingen van 22 november ons gaan brengen. Ook landelijk blijft de SP een partij die kiest voor de mensen. Laat dat duidelijk zijn.

SP Bernheze