SP Bernheze: Energietransitie in gevaar

1 juli 2023

SP Bernheze: Energietransitie in gevaar

Ook in Bernheze loopt de energietransitie groot gevaar! Nederland wil omschakelen naar duurzame energie, maar elektriciteitsnet is er niet klaar voor. Overal gaat de rem erop. Zonneparken en windmolens kunnen de stroom niet kwijt! Het net is overbelast. Nieuwe aansluitingen voor bedrijven zijn niet mogelijk. Zelfs nieuwe woonwijken aansluiten loopt gevaar. Kortom een regelrechte ramp dreigt.

Energietransitie???

In 2018 kondigde toenmalig minister van economische zaken Eric Wiebes het sluiten van het aardgasveld in Groningen aan. Nederland moest van het gas af en over naar duurzame energie uit zon en wind. De SP Bernheze verbaasde zich zeer. Want naast deze mededeling werd er geen plan gepresenteerd over wat en hoe. Kortom veel onzekerheid bij veel mensen. Zeker mensen met een slecht geïsoleerde woning. Vaak ook mensen met een laag inkomen. Maar er kwam nog zeker ze serieus probleem om de hoek kijken. De capaciteit van het elektriciteitsnet. Die was totaal niet berekend op een grote toename van de stroomvraag in combinatie met grootschalig aansluiten van zonneparken en windmolens. Dit treft ook Bernheze in het hart. Diverse initiatieven zijn door de gemeenteraad goedgekeurd, maar kunnen niet starten omdat het netwerk de nieuwe aansluitingen niet kan verwerken. De gemeente wil graag de doestellingen halen voor duurzame energie. Maar het kan eenvoudigweg niet. Jaren geleden hadden de netbeheerders zoals o.a.  Enexis al moeten inspelen op de transitie van de energievoorziening. Dat is niet gebeurd en nu zitten we met de problemen! Wie gaat ze oplossen??

SP Bernheze