SP Bernheze: Help Syrië en Turkije.

11 februari 2023

SP Bernheze: Help Syrië en Turkije.

Foto: SP

Syrië en Turkije zijn getroffen door een zware aardbeving. Triest. Veel mensen daar verloren hun dierbaren. Onvoorstelbaar veel leed. Hele steden en dorpen liggen in puin. Veel slachtoffers zijn nog niet geborgen. Het is er koud en er is gebrek aan schoon water en eten. De SP Bernheze is van mening dat ook vanuit Bernheze een bijdrage gedaan dient te worden. Planen in die richting die in de gemeenteraad behandeld worden zal de SP Bernheze zeker steunen.

Aardbeving Turkije en Syrië.

Turkije en Syrië zijn deze week zwaar getroffen door meerdere zware aardbevingen. De schaal van verwoesting die ze hebben achtergelaten is enorm. De World Health Organisation (WHO) schat het aantal getroffen mensen op 23 miljoen en verwacht dat het aantal dodelijke slachtoffers volgende week op kan lopen tot 20.000. Bewoners zitten zonder water, stroom en voedsel in een zeer strenge winter. En dat in een gebied waar ook miljoenen vluchtelingen worden opgevangen in vluchtelingenkampen, aan beide kanten van de grens. De hulp door diverse humanitaire organisaties is inmiddels op gang gekomen, maar de toegang tot met name de meer rurale gebieden is heel moeilijk. In Nederland is Giro555 geopend. De SP Bernheze wil vanuit de gemeente ook een steentje bijdragen. De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) roept daartoe ook op. Voorzitter Jan van Zanen zei in een eerste reactie op het nieuws: “Ik ben diep getroffen door de beelden uit het getroffen gebied. De ravage is enorm en het aantal slachtoffers en gewonden erg groot. Laten we dus vanuit Bernheze solidair zijn.

Toon van Vugt

Raadslid voor de SP Bernheze