SP Bernheze: Hulp voor verenigingen en clubs

8 oktober 2022

SP Bernheze: Hulp voor verenigingen en clubs

Door de huidige hoge energieprijzen kunnen clubs en verenigingen flink in de problemen komen. De gestegen kosten zomaar omslaan in de contributie gaat niet. Dan kunnen veel gezinnen de contributie niet meer opbrengen voor vereniging of club. Om clubs en verenigingen te helpen, is er een voorstel in de gemeenteraad aangenomen waar alle partijen achter staan. Het gaat om een maatwerk regeling. Hierbij kan er naar de situatie per vereniging of club gekeken worden.

Eenmalige compensatie energielasten

Als een vereniging of club door hoge energiekosten in de problemen komt dan kan de gemeente bijspringen. Dat heeft de gemeenteraad van Bernheze mogelijk gemaakt op donderdag 6 oktober 2022. Het verenigingsleven in Bernheze is belangrijk.  Het is van belang dat verenigingen met een clubgebouw en gemeenschapshuizen  gasten en leden kunnen blijven ontvangen. Om dit te garanderen is het volgende opgenomen als plan van aanpak. Waar nodig komt het gemeentebestuur  in gesprek met de besturen van verenigingen met een eigen accommodatie en gemeenschapshuizen. Dit om te komen tot een maatwerkregeling. Die regeling is bedoeld als een eenmalige compensatie van de energielasten voor de verenigingen en gemeenschapshuizen. Deze verenigingen en clubs maken wel eerst aantoonbaar  met fors gestegen energielasten te kampen. Zo komt de hulp terecht waar die ook nodig is. Clubgebouwen die in het verleden reeds verduurzaamd waren met isolatie en zonnepanelen hebben namelijk nauwelijks last van gestegen energiekosten. De SP Bernheze weet dat Bernheze zo haar sociale gezin opnieuw laat zien.

Mandy Jansen

SP Bernheze