SP Bernheze: Betaalbare energie voor iedereen

24 september 2022

SP Bernheze: Betaalbare energie voor iedereen

De energieprijzen schieten omhoog. Mensen durven de verwarming niet aan te zetten. Men is bang voor de gevolgen. Een hoge afrekening met de energieleverancier. Daardoor kunnen schulden ontstaan. Helaas is de energiemarkt geprivatiseerd. Dat zou namelijk voor goedkope energiezorgen. Dat blijkt niet echt te kloppen dus. De SP Bernheze wil echter dat niemand in de kou zit de komende winter. Vandaar dat zeer goed gekeken moet worden of de maatregelen vanuit de regering voldoende zijn voor iedereen.

Warmte voor iedereen

De SP Bernheze wil dat alle inwoners van Bernheze deze winter met een gerust hart de verwarming aan kunnen zetten. Er hoort niemand in de kou te moeten zitten. Landelijk is daar al beleid voor afgesproken. De precieze uitwerking is nog niet duidelijk. Vandaar dat er ook actie vanuit de gemeente gevraagd is. De vinger aan de pols houden om snel te kunnen schakelen als het mis dreigt te gaan. In gevallen waar er schulden dreigen te ontstaan door energie-armoede (te groot deel van het inkomen gaat op aan energie) springt de gemeente bij. Iedere inwoner van Bernheze hoort de verwarming gewoon aan te kunnen zetten deze winter. Er mogen zeker geen gezinnen in de kou zitten. Voorlichting om te besparen op de energiekosten kan mensen erg helpen. Met eenvoudige voorzieningen kan er al veel bereikt worden. Ook  de woningbouwcorporaties kunnen veel doen voor de mensen in sociale huurwoningen. Door goede isolatie hoeven mensen minder te stoken. Zo helpen we elkaar door deze winter.

Jan Raaimakers

Voorzitter SP Bernheze