SP Bernheze: Bouwen in Bernheze

15 mei 2022

SP Bernheze: Bouwen in Bernheze

Foto: SP

Ons land kent een veel te krappe woningmarkt. Dat is in Bernheze goed merkbaar. Een betaalbaar huis is nauwelijks te koop. Dat geldt ook voor sociale huurwoningen. Het tekort is ontstaan door de zogenaamde “liberalisering” van de woningmarkt. Huizen zijn in handen gevallen van speculanten en opkopers. Zo wordt er kunstmatig een tekort gekweekt. Bij tekorten worden de prijzen opgedreven. Nog niet zo lang geleden kon je gewoon afdingen op een huis als je dat wilde kopen. Nu word je uitgelachen bij afdingen. Overbieden is de nieuwe trend geworden. Geen gezonde ontwikkeling.

De huizenmarkt

De huizenmarkt is totaal op hol geslagen. Eerst is er jarenlang nauwelijks iets gebouwd. Zeg maar in de periode 2008-2016. In Bernheze stond de bouw toen ook op een laag pitje. Projectontwikkelaars zagen er geen brood in. Geen betaalbare koophuizen werden er meer gebouwd. De woningbouwcorporaties lagen nog aan het infuus van de derivaten. Ook daar geen activiteit. Zelfs verkoop van sociale huurwoningen was aan de orde om schuldenposities op te lossen. De SP Bernheze maakte zich toen al grote zorgen omtrent de toekomst van de woningmarkt. Betaalbaar bouwen is vandaag een probleem. In de woonvisie van Bernheze is gekozen van 75% betaalbare (koop en huur) huizen in nieuwbouwprojecten. Zo hebben starters op de woningmarkt tenminste een kans. De uitdaging is nu om initiatieven van de grond te krijgen. Initiatieven die voldoen aan deze woonvisie. Nergens in Nederland wordt voor zoveel betaalbare huizen in de nieuwbouw gekozen. Groot pluspunt voor Bernheze.

SP Bernheze