SP Bernheze: Blijft de vrijheid herdenken op 5 mei

7 mei 2022

SP Bernheze: Blijft de vrijheid herdenken op 5 mei

Foto: Jan van den Broek

Op 5 mei viert Nederland de vrijheid. Dat gebeurt ook in Bernheze. Vrijheid lijkt voor velen zo gewoon. De generatie die de periode 1940-1945 meemaakte, wordt steeds kleiner. Deze mensen weten nog echt wat het is om onderdrukt te worden en te leven in dagelijkse angst. In die periode werden mensen doodgewoon om hun afkomst opgepakt en in concentratiekampen gezet. Dat waren kampen des doods. Verschrikkelijk wat er gebeurde. Volkerenmoord. Dat kun je niet bevatten. Er zijn 6.000.000 mensen vergast in de concentratiekampen.

Vrijheid op 5 mei

In mei 1945 werd ons land bevrijd van de Duitse bezetters. Aan een inktzwarte periode kwam een einde. Ten kost van vele duizenden mensenlevens kreeg Nederland de vrijheid terug. De SP Bernheze is van mening dat we dit nooit mogen vergeten. In die zin is ook 4 mei een belangrijke dag. Daags voor het vieren van de vrijheid, denken we aan de velen duizenden die hun leven gaven voor die vrijheid. Nooit vergeten wat er gebeurd is, dat blijft als les uit het verleden. Vandaar dat de 5 mei herdenkingen steeds terug moeten komen. De geschiedenis door blijven vertellen aan de toekomstige generaties. Straks zijn er namelijk geen mensen meer die nog live kunnen vertellen wat zij meegemaakt hebben. De geschiedenis 1940-1945 blijft echter van het grootste belang. Vertellen en doorgeven. Het belang van de vrijheid onderstrepen. Dat blijft Nederland doen. In Bernheze houdt 5 mei een vaste plek op de kalender. Nooit meer fascisme.

SP Bernheze