SP Bernheze: Betaalbaar Bouwen (on)haalbaar?!

25 september 2021

SP Bernheze: Betaalbaar Bouwen (on)haalbaar?!

De markt zou het werk doen beloofde lang geleden de liberalen. (zeg maar de VVD-ers) Alles zou efficiënter en goedkoper worden, ook de woningbouw. Daarom werd de bouw van sociale huurwoningen in 1996 geprivatiseerd. Losgekoppeld van de gemeente. Sociale woningbouw werd ondergebracht in stichtingen. Geweldig! Want binnen een paar jaar reden megalomane bestuursvoorzitters rond in Maserati’s! Wat een succes! En sociale huurwoningen? Negens te zien.

Woningnood

In ons land is sprake van een schrijnende woningnood. Een tekort aan betaalbare huizen. De prijzen schieten omhoog. Vooral jongeren en starters hebben het nakijken. De woningmarkt is vergeven van speculanten en huisjesmelkers. De SP vecht al jaren tegen deze praktijken. De schaarse woningen worden opgekocht voor speculatieve doeleinden. De prijzen worden verder opgedreven. Jongeren en andere inwoners met een kleine beurs kunnen daar niet tegenop. Het hele land roept om meer huizen. Dat roepen is mooi. Maar “in geroep kun je niet wonen”. Sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen zijn niet aantrekkelijk voor ontwikkelaars. En een tekort aan geschoolde bouwvakkers werkt ook al niet mee om goedkope huizen te bouwen.

Gemeentelijke regie

De SP Bernheze ziet al jarenlang maar één haalbare oplossing. De gemeente neemt zelf de regie in handen. Dat is de enig overgebleven kans op betaalbare huizen. De SP Bernheze zal daarop blijven hameren. Wachten op projectontwikkelaars is trekken aan een dood paard. Dat levert geen huizen op die betaalbaar zijn. Bernheze heeft grond en geld in reserve. Dus aan de slag en bouwen maar Bernheze!

Bianca van Beugen

SP Ruimtelijke Zaken