SP: Voldoende AED’s in Bernheze van levensbelang!

19 juni 2021

SP: Voldoende AED’s in Bernheze van levensbelang!

Foto: Jan Raaimakers

Hulpverlening is ontzettend belangrijk voor iedereen. De SP vindt dat de gezondheid van mensen een belangrijk onderdeel is van de hulpverlening. Snelle hulpverlening kan het verschil tussen leven en door zijn. Denk maar aan de hartstilstand van de Deense voetballer Christian Eriksen. Gered door een AED apparaat! Daarom is het heel belangrijk dat er een goede dekkingsgraad is van AED’s in gemeente Bernheze. Een AED is een apparaat dat met behulp van een elektroshock een niet pompend (=fibrillerend) hart weer opgang kan helpen.

Dekking AED’s Bernheze

Hulpverleners dienen binnen een paar minuten te beschikken over een AED apparaat. Dat is namelijk van levensbelang als iemand een hartstilstand krijgt. Iedere seconde telt als het gaat om een mensenleven. De SP juicht het toe dat de gemeente Bernheze voldoende budget beschikbaar heeft gesteld. De SP Bernheze heeft de EHBO verenigingen actief ondersteund om plaatsing van de AED’s snel te realiseren. Met succes mogen we stellen. Een volgende stap is het goed informeren van de inwoners over de plaatsen waar de AED’s hangen. En het enthousiast maken en opleiden van inwoners die bij een reanimatie de AED’s kunnen bedienen. De SP pleit voor een gericht plan van aanpak; Bernheze breed. Het plaatsen van AED’s in de nieuwbouwwijken in Bernheze blijft hoog op de agenda van de SP staan. Beschikken over voldoende AED’s en genoeg opgeleide bedieners van de AED’s is van levensbelang. Want bij een hartstilstand telt iedere seconde.

Mandy Jansen

SP Bernheze