SP: geen kerncentrale in Brabant

27 maart 2021

SP: geen kerncentrale in Brabant

Afgelopen week heeft het bestuur van de provincie Brabant gezegd dat ze een kerncentrale willen in Brabant. De SP, zowel in Bernheze als in de Provinciale Staten, is het daar niet mee eens. Een kerncentrale is een slecht idee! Kernenergie is levensgevaarlijk.

Het Brabantse provinciebestuur (bij monde van Eric de Bie) ziet het kennelijk helemaal zitten. Ze laten gelijk een proefballonnetje op in Brabant. Maar een kerncentrale is echt gevaarlijk. Je moet er toch niet aan denken dat er een kernramp plaatsvindt in het dichtbevolkte Noord-Brabant. Daar komt nog het probleem van het radioactieve afval bij. Na honderden jaren is het radioactief afval nog steeds dodelijk. Waar wil je die troep laten? Bovendien is naast het gevaar de bouw peperduur. Het zorgt ervoor dat burgers een hogere energierekening gaan krijgen. Dat wil de SP absoluut niet. Zo laat het provinciebestuur burgers opdraaien voor de rekening en brengt ze onnodig in groot gevaar.

De SP is realistisch. Dat is de SP altijd geweest. De fossiele brandstoffen raken op. Er zijn oplossingen nodig dat wel. In Bernheze is al, door inzet van de SP, afgestapt van schaliegas. Boren naar schaliegas is erg schadelijk. In 2011 is in de gemeente Bernheze besloten dat dit beter kan. De SP houdt dit graag zo. We doen het als gemeente goed. Er wordt gezocht naar duurzame manieren om energie op te wekken. Denk aan zonnepanelen op daken, aardwarmte of windenergie. Maar ook inkopen van groene stroom uit landen als Noorwegen en Spanje.

Nathalie de Rooij

Bestuurslid SP Bernheze