Jan: Waarom ik SP stem op 17 maart

6 maart 2021

Jan: Waarom ik SP stem op 17 maart

Op 17 maart gaat Nederland stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. Een stem op de SP is een prima stem. Want de SP is een partij voor de mensen. Mensen voor wie de SP bijvoorbeeld naar eerlijke waardering voor zorgmedewerkers streeft. Ook in Bernheze. De SP wil de rekening voor de zorg eerlijk delen. Stoppen met de marktwerking in de zorg. Het eigen risico gaat naar nul. De ziektekostenpremie wordt gewoon inkomensafhankelijk, want daar profiteren de mensen met lagere en middeninkomens allemaal van.

Goed zorgen voor elkaar

Het oerwoud aan zorgpolissen en de commerciële zorgverzekeraars maakt de gezondheidszorg onnodig bureaucratisch en vooral duur. Daar wil de SP vanaf. Zorg is geen markt. Zorgmedewerkers worden beter beloond als het aan de SP ligt. En niet alleen in verkiezingstijd roepen dat zorgmedewerkers beter beloond worden! Dat gaat echt gebeuren met een sterke SP in Den Haag. De tandarts, de geestelijke gezondheidszorg en de fysiotherapie worden gewoon vergoed. Nederland moeten tevens zorgen voor voldoende ziekenhuisbedden, apparatuur en personeel.

De coronacrisis toont eens te meer aan hoe afhankelijk ons land is van de farmaceutische multinationals. Multinationals die wél grote winsten maakten ten koste van uw zorgpremies. Zij investeren helaas niet in medicijnen en hulpmiddelen. Belangrijke medicijnen gaat Nederland dus zoveel mogelijk zélf ontwikkelen en produceren. Dat gebeurt via een Nationaal Onderzoekfonds. De ontwikkelde medicijnen en middelen blijven voortaan in eigen hand. Zo blijven medicijnen voor iedereen haalbaar en betaalbaar. Lees meer over het SP verkiezingsprogramma: https://sp.nl/verkiezingsprogramma-2021?ref=tk2021

Jan Prinsen

SP Bernheze