SP: Corona, dan geldt de vrije markt niet meer?

16 maart 2020

SP: Corona, dan geldt de vrije markt niet meer?

Nederland in de ban van Corona. Bernheze natuurlijk ook. De zorg van de SP gaat in eerste instantie uit naar de meest kwetsbare mensen. Laten we daar goed aan denken. Mensen met een zwakke gezondheid, mensen op leeftijd of mensen met verminderde weerstand. Zij ondervinden de gevolgen van het Corona virus het meest heftig. Altijd de mens op de eerste plaats, wat de SP betreft. Maar er zijn ook andere zorgen. Van financiële aard.

Corona en vrije markt.

Onverzekerde zzp’ers die opeens zonder klussen zitten. De volledige cultuursector die tegen een kalender vol gecancelde optredens en lege zalen aankijkt. Geen inkomsten, terwijl de vaste lasten gewoon doorlopen. De vrees bestaat dat sommige clubs en festivals gaan omvallen door corona. En eenmanszaken, toeristische bestemmingen, kleine hotels. Maar wie vragen nu al om steun van de overheid? Luchtvaartmaatschappijen. Zoals Ryanair en de KLM. Ze staan namelijk nu al onder ‘extreme financiële en operationele druk’, althans dat zegt hun lobbyclub. Het blijft fascinerend dat het grote bedrijven met een beursnotering zijn die nu meteen hun hand ophouden bij de overheid. In de vrije markt die ze zo heilig hebben verklaard. De SP kiest liever voor de mensen, dan voor het grote geld. Nu blijkt eens te meer hoe sociale voorzieningen een groot goed zijn. Mensen helpen die het zelf even niet redden. Dat is belangrijker dan de aandelen van Ryanair en de KLM. Laat de grote jongens nu ook de eigen broek ophouden. Laten we de mensen helpen die het echt nodig hebben.

Afdelingsbestuur SP Bernheze