SP: Mensen in Bernheze helpen vanuit één loket

15 februari 2020

SP: Mensen in Bernheze helpen vanuit één loket

Foto: Peter Sleegers

De SP Bernheze vindt helpen van mensen die het moeilijk hebben in de samenleving belangrijk. Denk hierbij aan: mensen op hoge leeftijd, mensen die ziek of gehandicapt zijn, gezinnen die in armoede leven of mensen in psychische nood. Niemand vraagt erom in deze situatie terecht te komen. Als samenleving hebben we een zorgplicht vindt de SP. Vooral mensen die noodzakelijke hulp niet (kunnen) krijgen, zijn een voortdurende bron van zorg. Mogelijk zijn inwoners niet op de hoogte van regelingen. Of mensen schamen zich voor hun moeilijke situatie.

Een zorgloket anno 2020

In 2020 gaat Bernheze komen tot één centraal zorgloket voor alle hulpvragen in het sociaal domein. Samen met zorginstellingen, scholen, clubs, verenigingen, belangenorganisaties, etc. kan dat. Voor oppakken van signalen uit de samenleving is één loket belangrijk. Iedere hulpverlener, mantelzorger of wie dan ook kan er terecht. Dit om schrijnende zaken te melden. Vanuit dat ene centrale loket wordt vervolgens de juiste hulp ingezet. Op die manier voorkomt de gemeente bureaucratie. Voorkomt men het steeds weer doorverwijzen (van het kastje naar de muur) en andere paarse krokodillen. Dat wil de SP niet in Bernheze. Alleen op die manier kan iedereen mee blijven doen in de samenleving. Alle kernen van Bernheze beschikken over een goed voorzieningenniveau. Nu nog met elkaar zorgen dat iedereen er het juiste gebruik van gaat maken. Zo dit jaar een mooie uitdaging voor Bernheze. De mensen in Bernheze verdienen dit ene loket!

Peter Sleegers

SP Maatschappelijke zaken