SP: AED in alle wijken en buurten van Bernheze

8 februari 2020

SP: AED in alle wijken en buurten van Bernheze

Foto: Peter Sleegers

Per jaar krijgt 1 op de 1.000 inwoners in Nederland een hartstilstand. De kans om een hartstilstand te overleven, wordt flink verhoogd als een slachtoffer binnen 6 minuten gereanimeerd wordt. De SP Bernheze wil de bewoners, die hier actie in ondernemen, actief ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld door projectsubsidie aan te bieden voor de aanschaf van AED’s en buitenkasten.

Als iedere seconde telt

Wat gebeurt er bij een circulatiestilstand? Een bewusteloos slachtoffer ademt niet, men spreekt dan van hartverlamming of hartstilstand. Maar het hart staat bij 80% van de slachtoffers niet stil! Geen kloppen maar kamerfibrilleren. Dat betekent een stilstand van de bloedsomloop en klinisch dood. Enkele minuten daarna biologisch dood. Tenminste als er niet wordt ingegrepen. Bijvoorbeeld d.m.v. reanimatie en/of het toedienen van een elektroshock middels een AED-apparaat.

Het is daarom van belang dat de dekking van AED’s in Bernheze optimaal is. Zodat hulpverleners binnen enkele minuten in de hele gemeente kunnen beschikken over een AED-apparaat. Dat AED-apparaat kan door getrainde burgers en door professionals direct ingezet worden. Belangrijk. Op een financieel laagdrempelig  manier (gratis), de opleidingen reanimatie en AED-bediener voor inwoners van Bernheze verzorgen. Daarnaast zoveel mogelijk verenigingen, buurtschappen, ondernemers en bedrijven aan moedigen een AED aan te schaffen. Zodanig de AED’s plaatsen dat deze AED’s 24 uur per dag bereikbaar zijn voor de AED-bedieners. SP Bernheze wil met het gemeentebestuur bovengenoemde plannen doornemen. Want het beschikken over voldoende AED’s is van levensbelang, als iedere seconde telt.

SP Bernheze

Mandy van Vugt en Peter Sleegers