SP: Sociaal domein voor ondersteuning en zorg

25 januari 2020

SP: Sociaal domein voor ondersteuning en zorg

De SP Bernheze wil dat Bernheze een zorgzame gemeente blijft, die maatwerk biedt aan elke inwoner met een hulpvraag. Wanneer inwoners problemen niet zelf, of met hun naasten, kunnen oplossen dan kunnen zij bij de professionele zorgverleners terecht voor hulp. Zo krijgt iedereen de hulp die nodig is. Daarbij zijn wonen, inkomen, participatie en zorg met elkaar verbonden. Dat noemen we “ontschot” werken in het sociaal domein. En daarnaast komen tot van één toegang (één loket) voor ondersteuning en zorg.

De één loket functie.

In 2020 gaat Bernheze de stap zetten naar één toegang voor ondersteuning en zorg. Om dit te bereiken is er volop overleg met betrokken partijen. Samen met inwoners, verenigingen, clubs, stichtingen, organisaties en professionals komen tot verbeteren van de toegang tot ondersteuning en zorg. Verder het beleid uitrollen om mantelzorgers te ondersteunen. Dit als hulp bij hun belangrijke taak. De jeugdzorg blijft op dit moment een punt van aanhoudende zorg. Landelijk gaat het niet goed. Er zijn wachtlijsten voor hulp en er is een groot financieel tekort. In Bernheze is dat tekort opgevangen door inzet van extra geld. Een belangrijk aandachtspunt is de samenwerking tussen zorg en welzijn aanbieders. Bedoeld zijn hier het basisteam jeugd en gezin, het sociaal team en de huisartsen. Om verergering van situaties te voorkomen, is het noodzakelijk tijdig de passende hulp te bieden. De SP wil daarom wachtlijsten, als die er zijn, verkorten. Daar kan ondersteuning door extra menskracht veel leed voorkomen.

Jan Raaimakers

SP Bernheze