SP: Bernheze een sociale gemeente

9 november 2019

SP: Bernheze een sociale gemeente

Foto: SP Bernheze

Indien u hulp vanuit de WMO nodig heeft, dan treft u in Bernheze een sociale gemeente. Op donderdag 31 oktober nam de meerderheid van de gemeenteraad (19 van de 23 raadsleden) een besluit. Het besluit dat nu ook alleenstaanden en huishoudens bestaande uit 2 AOW’ers met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum vrijgesteld worden van een eigen bijdrage WMO. Momenteel betalen zij nog € 228,-- per jaar, als ze een WMO-voorziening nodig hebben. Deze inwoners, met een kleine beurs, worden ontzien vanaf 1 januari 2020. Sociaal en solidair zoals de SP dat graag ziet.

Vrijstelling tot 150% sociaal minimum

Het sociale hart klopt sterk in Bernheze. Met dank aan een initiatief van de SP Bernheze, gesteund door 19 van de 23 raadsleden. De SP stelt de brede steun van de collega politieke partijen zeer op prijs. Op die manier is Bernheze namelijk een sociaal eiland in Noordoost Brabant. Nergens in de regio worden mensen, die een WMO-voorziening nodig hebben, zo tegemoet gekomen. Op deze manier helpen we in Bernheze ruim 660 inwoners, die met weinig geld rond moeten komen. Iets om trots op te zijn. Zeker in deze gure tijden, waarin de kosten alsmaar stijgen en de inkomens achterblijven. Op 1 januari 2020 gaat de regeling in. Zo vlak voor de jaarwisseling een mooi gebaar naar onze inwoners, die het toch al moeilijk genoeg hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Jan Prinsen

SP Bernheze