SP: AOW-ers met klein pensioen worden ontzien

2 november 2019

SP: AOW-ers met klein pensioen worden ontzien

Met genoegen meldt de SP Bernheze een extraatje. Speciaal voor AOW-ers met een klein pensioen, die hulp vanuit de WMO krijgen. Op donderdag 31 oktober werd een SP voorstel daartoe aangenomen. AOW-ers die samen een huishouden vormen (een gezin) hoeven na 1 januari 2020 geen eigen bijdrage meer voor de WMO te betalen. Dit geldt als het gezamenlijk inkomen lager is dan 150% van het wettelijk minimum. Met steun van 4 collega partijen (CDA, Lokaal, D66 en PB) werd het aangenomen. Twee politiek partijen waren tegen deze sociale en solidaire maatregel: Politieke Partij Blanco en de VVD. Jammer.

Sociaal en solidair

Met op nul zetten van de eigen bijdrage voor WMO voorzieningen voor inkomens tot 150% van het minimum, wordt menig AOW huishouden geholpen. Deze gezinnen hebben een laag inkomen. En vaak al extra, leeftijdgebonden kosten. Voor die mensen, in een kwetsbare positie, komt de SP graag op. Met steun van 4 collega partijen. Op deze manier hoeven mensen, om financiële redenen, niet af te zien van noodzakelijke voorzieningen. Zij kunnen dan beter mee blijven doen aan de samenleving. Dat is tenslotte het doel van de WMO. De toegang tot voorzieningen wordt nu laagdrempeliger gemaakt. Op die manier wordt tevens het “zorg mijden” voorkomen. De eigen bijdrage WMO is geen drempel meer. Sociaal en solidair zoals de SP dat graag ziet. Onnodige zorgkosten worden vermeden. Dit omdat mensen tijdig de juiste hulp en voorzieningen verstrekt krijgen. Geld is nu geen drempel meer voor de groep AOW-ers met inkomen tot 150% van het wettelijk minimum.

Jan Raaimakers

SP Bernheze