SP: Tiny Houses voor Bernheze?

19 oktober 2019

SP: Tiny Houses voor Bernheze?

Foto: Cor van Erp

De Tiny Houses hebben al heel wat harten veroverd. Zo waren er anderhalf jaar geleden nog amper Tiny Houses op Nederlandse bodem te vinden. Nu lijken ze meer en meer op te duiken. De SP Bernheze heeft al langer aangegeven dat Tiny Houses zeer zeker een optie zijn voor Bernheze. Voor spoedzoekers en mensen met een acuut woonprobleem bieden Tiny Houses  een haalbare oplossing. Hoe zit dat precies?

Het Tiny House

Een Tiny House is een nieuwe woonvorm met een duidelijke filosofie. Kleine, volwaardige vrijstaande woningen van maximaal 50 m2 vloeroppervlak. Dit met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Ze staan in de regel op een (tijdelijke) fundering, maar ook op wielen. Op termijn zijn ze makkelijk weer te ontmantelen. Door Tiny Houses te bouwen, kan er snel een aantal betaalbare huurwoningen gebouwd worden, dit in alle kernen van Bernheze. Deze woningen zijn dan per direct beschikbaar voor spoedzoekers. (Mensen met een acute behoefte aan huisvesting) Op diverse plaatsen in Nederland is al ervaring opgedaan met Tiny Houses. In Noord-Brabant zijn reeds 32 gemeenten bezig met de ontwikkeling van projecten met deze Tiny Houses. Als Noord-Brabantse voorbeelden: Aarle-Rixtel, Den Bosch, Waalwijk en Wouw. Voor de kosten hoeft men het niet te laten. De kosten van Tiny Houses lopen uiteraard uiteen. Maar afhankelijk van de wensen kan het kleinste model worden al opgeleverd vanaf ±€ 25.000,-. Met 1 miljoen euro zouden er 40 Tiny Houses gerealiseerd kunnen worden.

Toon van Vugt

SP Ruimtelijke Zaken