SP: De Maashorst optimaal benutten

4 juni 2019

SP: De Maashorst optimaal benutten

Foto: Jan Raaimakers / JR

De afgelopen tijd werd weer eens duidelijk dat De Maashorst velen aan het hart gaat. Er blijkt sprake van onvrede en onduidelijkheid te zijn over de toegankelijkheid van het natuurgebied. Het al dan niet op de aanwezige paden blijven. En de aanwezigheid van de grote grazers zoals Wisenten en Taurossen.  Dat zijn toch de heikele punten. Daarom is er veelvuldig overleg tussen de verantwoordelijke bestuurders. Dit om de juiste informatie te krijgen, zodat eenieder van De Maashorst kan blijven genieten.

De Maashorst

Wat leeft er onder de vele bezoekers en de buurtbewoners? Wat is onduidelijk? Waar zitten eventuele knelpunten? Wat is belangrijk? Een gedragen gebruikersoverleg dient zich  in te zetten voor alle recreatievormen in De Maashorst. Het is goed om rekening te houden met elkaars belangen. Hoe gebruikersoverleg de komende tijd vorm gegeven wordt, is een van de onderwerpen van gesprek. Geïnteresseerden, organisaties en instanties die willen deelnemen aan het gebruikersoverleg met betrekking tot de Maashorst kunnen dit kenbaar maken. Alleen samen met de vier grondgebied gemeenten Oss, Landerd, Uden en Bernheze kan de Maashorst door ontwikkelen. Door ontwikkelen tot een landschap van allure. Het gebied biedt namelijk veel kansen. Maar die kansen zullen samen opgepakt dienen te worden. Op die manier blijft een laagdrempelig natuurgebied beschikbaar voor de liefhebbers van rust, groen en natuur. Van groot belang is ook het gedrag van aanwezige bezoekers. Bijvoorbeeld geen honden los laten lopen tussen de grote grazers. Dat geeft problemen die voorkomen kunnen worden.

SP  raadslid