SP: Te weinig sociale huurwoningen klaar

16 februari 2019

SP: Te weinig sociale huurwoningen klaar

Foto: Jan Raaimakers

Rekenen op 130 nieuwe sociale huurwoningen. Het werden er 38. Dat is niet best voor de iedereen, die al jaren op een betaalbare huurwoning zit te wachten. Het aanbod op de woningmarkt voor de kleine portemonnee blijft ver achter bij de vraag. De woningbouwcorporaties maken wel prestatieafspraken, die zij niet na (kunnen?) komen. Dat is erg teleurstellend als je aangewezen bent op een sociale huurwoning. Hoe zit dat eigenlijk allemaal?

Het jaar 1996

Voor de juiste feiten gaan we even terug naar 1996. Toen werd de hele sociale woningvoorraad geprivatiseerd. Gemeenten moesten toen, door de regering in Den Haag gedwongen, voor één gulden de sociale huurwoningen overdoen aan de bouwverenigingen. De bouwverenigingen werden verantwoordelijk voor de bouw van voldoende sociale huurwoningen. We weten wat er gebeurde! Bouwverenigingen werden speculanten (derivaten) en groot-graaiers. (exorbitante beloningen voor bestuurders) Daar kwam de kredietcrisis van 2008. Het hele kaarthuis van derivaten en speculaties stortte in. Wegens enorme schulden bij de bouwverenigingen werd er niet meer gebouwd in de sociale sector. De nood werd alsmaar hoger. Per 1 januari 2017 kwam toen de nieuwe woningwet die de bouwverenigingen dwong om prestatieafspraken te maken met de gemeenten. Even was iedereen hoopvol gestemd, maar helaas van korte duur. Nu blijkt eens te meer dat prestatieafspraken slechts papieren tijgers zijn. Als de prestaties niet geleverd worden, zitten we met de gebakken peren. De SP Bernheze is benieuwd naar de toelichting vanuit de bouwverenigingen op het achterblijven van de woningbouw in de sociale sector.

SP Bernheze

Ruimtelijke Zaken