SP: Over klimaatdoelen en zonnepanelen

27 januari 2019

SP: Over klimaatdoelen en zonnepanelen

Foto: Thinkstock / De Stentor

Ondanks mooie praatjes van de vorige minister van Economische Zaken (Henk Kamp), haalt Nederland de klimaatdoelen niet. Het zogenaamde “groenste kabinet ooit” (Rutte-3), bakt er ook al niets van. Niet best allemaal voor de toekomst van onze (klein)kinderen. De hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer blijft maar stijgen. Op ieder niveau zullen we verantwoording moeten nemen. Ook op het niveau van de gemeente Bernheze. Die handschoen pakken we op.

Zonnepark en gasloos bouwen

De klimaatdoelen niet halen, is een aanfluiting voor een technologisch hoogontwikkeld land als Nederland. In plaats van koploper, zijn we in de achterhoede beland. Niet tijdig investeren in ontwikkeling van nieuwe technologieën breekt nu op. In Bernheze wil de SP niet dat we op onze handen gaan zitten. Niets doen is geen optie. Vandaar dat de eerste gasloze woningen in aanbouw zijn. Goede zaak dat Bernheze dit gelijk oppakt. Verder zijn er vergevorderde plannen om bij het toekomstige industriegebied Heesch-west een zonnepark aan te leggen. Hier komen ruim 21.000 zonnepanelen. Zo voorzien we 1.700 huishoudens van groene stroom. Een CO2 besparing van vele duizenden tonnen! Op die manier laat Bernheze zien dat het klimaat een serieuze zaak is. De SP vindt verantwoording voor de generaties die na ons komen, van groot belang. Een leefbare aarde achterlaten. En niet een door opwarming verpeste aarde, met alle gevolgen van dien. De aarde functioneert enkel bij gesloten energiekringlopen. Dus ook de CO2 kringloop hoort gesloten te zijn.

SP Milieuzaken