SP: Goede zorg voor wie zorg nodig heeft

8 september 2018

SP: Goede zorg voor wie zorg nodig heeft

Foto: Peter Sleegers

Bernheze is en blijft een zorgzame gemeente, die maatwerk biedt aan iedere inwoner met een hulpvraag. Wat als inwoners een zorgbehoefte niet zelf kunnen oplossen? Dan kunnen zij bij de professionele zorgverleners terecht voor hulp. Het is van groot belang om “ontschot” (als één geheel) te werken in WMO, Participatie en Jeugd. De thema’s wonen, inkomen, participatie en zorg zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Ontschot” naar één zorgloket

De SP Bernheze gelooft in een duidelijke toegang voor ondersteuning en zorg. Om dit te bereiken is overleg met alle betrokken (zorg)partijen gewenst. Samen met inwoners, de maatschappelijke organisaties en professionals naar een laagdrempelige toegang tot ondersteuning. Op één centraal punt komen zorgvragen in het sociaal domein binnen. Vandaaruit wordt de gewenste zorg opgestart. Korte lijntjes, weinig bureaucratie en weinig managementkosten. Geld dat bestemd is voor zorg, wordt gebruikt voor echte zorg aan de cliënten. Dat is wat de SP Bernheze wil. In het bestuursakkoord 2018-2022 is het duidelijk opgenomen. Zorggelden blijven geoormerkt voor de zorg. Toegang tot zorg wordt verbeterd en er mogen geen mensen zijn die de gewenste zorg niet krijgen. De SP wil niet dat, om bijvoorbeeld financiële redenen, mensen geen zorg nemen. (Het zgn. zorgmijden) Dat mag niet gebeuren. Een ander belangrijk aandachtspunt is de samenwerking op gebied van jeugd en gezin. Een opgave voor het sociaal team en de huisartsen. Het is noodzakelijk om tijdig de passende hulp te bieden. De wachtlijsten die er zijn snel verkorten.

Peter Sleegers

SP Maatschappelijke zaken