SP: Duurzaamheid

30 juni 2018

SP: Duurzaamheid

Foto: wim roefs

Het is voor iedereen duidelijk: we moeten op een andere manier omgaan met grondstoffen, energie en onze leefomgeving. Energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptie worden de belangrijkste thema’s. Bewustwording is een basis voor verandering. Zorgvuldig ruimtegebruik is een voorwaarde. Daarom ligt de prioriteit voor zonnepanelen bij bestaand bebouwd gebied en in het buitengebied op bestaande bouwblokken. Ook bij de ontwikkeling van regionaal bedrijventerrein Heesch-West is een maximale duurzaamheidsambitie het uitgangspunt.

2050

In 2050 moet Nederland een grote slag gemaakt hebben qua duurzaamheid. Fossiele brandstoffen worden niet meer gebruikt. In ruim 30 jaar moet er veel gebeuren. Bij nieuwbouw geen gasaansluiting, maar een zonnedak. Energie die overdag teveel is, moet op termijn opgeslagen kunnen worden. In Bernheze kunnen we gaan nadenken over wijkcentrales. Dat zijn grote duurzame batterijen die de dagopbrengst vasthouden tot de avond. Dan hebben we stroom nodig en schijn de zon niet. Hier ligt een belangrijk deel van de oplossing op gebied van energiegebruik. Verder heeft de elektrische auto de toekomst. Zonder benzine en diesel komt de traditionele auto niet meer van zijn plek af. Het milieu is enorm gebaat bij terugbrengen van de CO2 uitstoot. Door de klimaatverandering hebben we nu al te maken met hoosbuien en langere perioden van droogte. Ons hele systeem is daar nog niet op berekend. In Bernheze doen we ons best om waterberging te optimaliseren en overlast na hoosbuien te voorkomen. Belangrijk in de verduurzaming is afkoppelen van regenwater. Niet in het riool laten lopen, maar in de bodem laten verdwijnen.

Toon van Vugt

SP Ruimtelijke Zaken