SP: Groenbeleid in Bernheze

22 april 2018

SP: Groenbeleid in Bernheze

Het groene karakter van de openbare ruimte is één van de visitekaartjes van de gemeente Bernheze. Inwoners van Bernheze komen dagelijks in de openbare ruimte. Een veilige, prettige en schone leefomgeving komt ten goede aan het welzijn van de bewoners. Over de leefomgeving en de kwaliteiten die inwoners daarvan verwachten, is al veel geschreven in allerlei plannen.

Het Groene karakter

Het Groenbeleid Kernen staat niet op zichzelf, maar valt in een breder gebied van plannen voor de openbare ruimte. Een herziening van het Groenbeleid Kernen is nodig aldus de SP Bernheze. Ten eerste om voor alle groene elementen in de kern een actueel beleidsplan op te stellen. Ten tweede omdat beleid en beheer in lijn moet worden gebracht met de wensen vanuit inwoners en het gemeentebestuur. Ten derde om de financiën af te stemmen, zodat het nodige onderhoud aan het groen in lijn komt met de wensen. Het Groenbeleid in de 5 Kernen gaat over het onderhoud van het groen in de kernen. Dit volgens de huidige gemeentelijke beleid en wat het onderhoud aan de diverse elementen kost. Alles aan straatmeubilair, grasvelden en heesters, dient daarvoor gespecificeerd te worden. Binnen het Groenbeleid over de 5  Kernen en het onderhoudsplan groen is ook het straatmeubilair zoals afvalbakken, bankjes en fietsrekken van buiten de woonkernen opgenomen. Deze elementen hebben geen verkeersfunctie of natuurfunctie en hebben daarom geen plaats binnen een ander beleidskader. De SP wil komen tot een snelle aanpak van achterstanden in het onderhoud van groen.

Toon van Vugt

SP Ruimtelijke Zaken