WIJ SP: blijven tegen eigen bijdrage in de WMO

7 oktober 2017

WIJ SP: blijven tegen eigen bijdrage in de WMO

De SP is teleurgesteld. Een voorstel om de eigen bijdrage in de Wmo af te verlagen of af te schaffen werd onvoldoende gesteund door de rest van de gemeenteraad. Alleen de collega’s van D66 waren het met ons eens. Er moet iets geburen aan eigen bijdrage in de WMO. Op 21 maart 2018 (verkiezingen voor nieuwe gemeenteraad) kunt u kiezen voor de SP en een samenleving zonder eigen bijdragen voor zorg. De SP wil drempelloze toegang tot WMO verstrekkingen. Een eigen bijdrage past daar niet in!

Geen eigen bijdrage WMO

Zoals aangekondigd in de MooiBernhezeKrant (week 37) kwam de SP met een voorstel om de eigen bijdrage in de WMO aan te pakken. Over dat voorstel werd 28 september gestemd in de gemeenteraad. Het SP voorstel haalde het niet! Zeven stemmen voor (SP en D66) de rest tegen. De SP fractie was teleurgesteld. Teleurgesteld omdat de SP niets kon doen voor de mensen die WMO zorg nodig hebben. Door de eigen bijdrage vermijden mensen noodzakelijke zorg. De eigen bijdrage is een drempel. Zeker als je portemonnee klein is. Zorg mijden is ongewenst. Op lange termijn zijn de kosten veel hoger. Daarom moet de gemeente helemaal geen eigen bijdrage willen hebben. Zonder eigen bijdrage ben je sociaal en solidair bezig. De SP praat niet alleen over zorg verlenen, maar blijf actief met voorstellen, enquêtes, (eind 2015 huis-aan-huis) informatieavonden. (zoals 19 januari 2017) Op 21 maart 2018 zijn er verkiezingen. U kunt dan de SP sterk maken in de gemeenteraad.

SP Bernheze