SP: Heesch-west (Waalboss) een zorgelijke situatie

7 mei 2017

SP: Heesch-west (Waalboss) een zorgelijke situatie

Foto: Cor van Erp

Ruim 15 jaar geleden (2002) waarschuwde de SP Bernheze omtrent de plannen voor Heesch-west. Op 7 januari 2013 gaf Roel Augustijn (van voormalige gemeente Maasdonk) voor omroep Brabant openbaar (omroep Brabant) toe “dat we er nooit aan hadden moeten beginnen”. Het gelijk van de SP tekent zich af. Veel teveel industriegrond ligt immers braak en is in de aanbieding. Moeten we dan nog meer gaan exploiteren? Is een alternatief op de gronden van Heesch-west niet veel beter?

Alternatief

Graag wil de SP Bernheze het (financieel) probleem Heesch-west mede oplossen. In het belang van de inwoners van Bernheze, maar ook van de inwoners van Oss en Den Bosch. Bij langer doorhollen kan Heesch-west nog veel meer geld kosten. Dat geld kunnen we beter anders gebruiken. Heesch-west zou een park kunnen worden waar duurzame energie vandaan komt. Dat kan met zonnepanelen en windmolens in combinatie met aardwarmte. Dit alles fraai landschappelijk in passen. Daarnaast kan een deel van het gebied een alternatieve bestemming krijgen. Bijvoorbeeld een woongebied met de mogelijkheid van bedrijfjes aan huis. Op die manier wordt er een mogelijke uitweg geboden uit de impasse. Vorstengrafdonk (Oss) loopt zeker niet snel voor de vereiste 70% vol. Dit omdat Oss steeds meer problemen heeft op de bestaande industrieterreinen. Kijk naar de Kantsingel en het havencomplex. Daar komt steeds vaker bestaande grond weer vrij. Zie het voormalige Philips terrein, het Ossfloor terrein Desseaux en Thomassen & Drijver. Mogelijk dat alle partijen nu realiteitszin tonen, om dit dossier tot een aanvaardbaar einde te brengen.

Fractievoorzitter SP