SP: Graafsebaan gaat op de schop

22 april 2017

SP: Graafsebaan gaat op de schop

Foto: Jan Raaimakers

Eind 2016 bezocht de SP verontruste bewoners langs de Graafsebaan te Heesch. De situatie is zeer onveilig voor met name fietsers en buurtbewoners. Hoge snelheden, verkeersluizen ontwijken via het fietspad, etc. Allemaal gezien door een bezoek ter plekke. Directe actie was vereist. De SP diende afgelopen december een motie in die opriep tot aanpak. Met steun van onze collega’s van CDA en D66. Er kwam een voorstel in de gemeenteraad van 20 april 2017. Voorstel aangenomen. Alleen de partij “Eigen Dorp Eerst” was tegen het voorstel.

Veiligheid voorop

Door het voorstel van 20 april 2017 wordt haast gemaakt met de veiligheid aan de Graafsebaan in Heesch. Dat duldde geen uitstel meer. De bewoners maakten zich zeer terecht ernstige zorgen. Door nu direct in 2017 te starten met planvorming voorkomen we verspilling van geld in tijdelijke maatregelen. Een uitgekiende aanpak van de verantwoordelijk wethouder. Hulde daarvoor. Bij de plannen worden de bewoners ook direct betrokken. Net zoals dat ging bij de succesvolle opknapbeurt van de componistenwijk. Een pilot die overal navolging krijgt. De bewoners inspraak geven over de inrichting van de leefomgeving. Het voorkomt veel problemen en juridische procedures. Op het moment dat er een gedegen plan ligt, kan de schop de grond in. De gemeenteraad krijgt het voorstel eind 2017 om het geld  beschikbaar stellen in de begroting voor 2018. Dat is de laatste stap. De SP heeft er vertrouwen in dat een grote meerderheid van de raad akkoord gaat. Mogelijk stemt een partij opnieuw tegen. Maar ja het is ook een project in Heesch.

Toon van Vugt

SP Ruimtelijke Zaken