SP: Zorgen om gemeenschapshuis De Pas

5 februari 2017

SP: Zorgen om gemeenschapshuis De Pas

Foto: Jan Raaimakers

De SP afdeling Bernheze is geschrokken van de berichten omtrent Cultureel Centrum De Pas in Heesch. Het centrum zou in zwaar weer verkeren aldus de berichten. De Pas functioneert in de kern Heesch tevens als gemeenschapshuis. Een goed gemeenschapshuis is van belang voor iedere kern in Bernheze. Goed om te weten dat er een gedegen onderzoek komt naar de feiten.

Rode cijfers

Naast het theater dat gehuisvest is in cc De Pas zijn ook de horeca en het gemeenschapshuis verliesgevend. Dat is niet goed. Al in 2008 bleek voor het eerst dat het gebouw moeilijk te exploiteren was. Door het toenmalige negatieve vermogen aan te vullen en het theaterdeel te subsidiëren kon De pas verder. Het lijkt er nu op dat het effect uitgewerkt is. Rode cijfers staan in de boeken. Een poging om bijvoorbeeld de huisartsen te vestigen in De Pas ging niet door. Dat had een deel van de oplossing kunnen zijn. Samen met de gemeenteraad zal er door het bestuur van De Pas naar oplossingen gezocht worden. De gemeenschapsfunctie hoort veilig gesteld te worden voor de kern Heesch. Net als iedere in kern is het gemeenschapshuis van Heesch een plek van samenkomen en ontmoeten. De inwoners van Heesch door een enquête mee laten praten, kan nieuwe ideeën opleveren. Wat beweegt de inwoners van de kern Heesch om naar De Pas te komen? Waarom komen mensen wel en niet naar het gemeenschapshuis of theater? Belangrijke vragen. Nu de antwoorden nog!

Fractievoorzitter SP Bernheze