SP: Succesvolle SP thema-avond zorg

22 januari 2017

SP: Succesvolle SP thema-avond zorg

Op donderdag 19 januari 2017 organiseerde de SP afdeling Bernheze een thema-avond over de zorg in cc De Pas te Heesch.

De insteek was om samen met direct betrokkenen, instellingen, organisaties, stichtingen en verenigingen (het maatschappelijk middenveld) te kijken naar de overschotten in het sociaal domein, met name de WMO. In Bernheze is dit overschot inmiddels opgelopen tot 5,7 miljoen euro. Bij ongewijzigd beleid houden we gewoon veel zorggeld over.

Zorgen over zorg

Er liggen weldegelijk mogelijkheden om zaken structureel anders aan te pakken. De circa 40 aanwezigen op 19 januari jl. bogen zich over vragen als: “hoe kunnen we de gelden zinvol inzetten en op welke manier krijgen we de groep zorg-mijders in beeld?” Tijdens een levendige discussie werd er op een constructieve wijze nagedacht over mogelijke opties. Dit met als uitgangspunt de praktijkervaringen van de deelnemers. Ideeën als: een betere toegang tot de WMO, verlaging van de eigen bijdrage, meer ondersteuning voor mantelzorgers en meer nazorg in het jeugddomein passeerden de revue. Op het einde van de avond werd gekeken welke onderwerpen in eerste instantie het beste konden worden opgepakt en onderzocht op haalbaarheid. De SP heeft voldoende huiswerk meegekregen en gaat zich buigen over voorstellen richting de gemeenteraad. De aanwezigen spraken hun waardering uit over de organisatie en inhoud van deze avond. Zij zullen zeker door de SP Bernheze van de verdere ontwikkelingen op de hoogte worden gehouden. De zorg voor kwetsbare mensen vraagt dit van ons allemaal.

Jan Prinsen

SP Maatschappelijke Zaken