SP: Glasvezel voor Bernheze als u het wilt

12 november 2016

SP: Glasvezel voor Bernheze als u het wilt

Om glasvezel in Bernheze op korte termijn mogelijk te maken, is de deelname nodig van 40% van de huishoudens. Dan kan gestart worden met graven en alle woningen voorzien van deze snelle glasvezelverbinding. De komende tijd wordt gebruikt om ieder nader te informeren. Deelname geschiedt uiteraard op vrijwillige basis in Bernheze.

Glasvezel voor iedereen

De glasvezelkabel wordt in principe voor iedereen aangelegd. Een deelname van 40% van de huishoudens is wel een voorwaarde om te starten. Een aantal voordelen op een rijtje. Ultra hoge bandbreedte Glasvezel biedt veel meer bandbreedte dan koperbedrading en heeft een zogenoemde gestandaardiseerde prestatievermogen tot 10 Gbps (dat is dus 100 keer de snelheid van een gemiddelde 100 Mpbs glasvezelaansluiting). Elektromagnetische straling heeft geen invloed op glasvezellijnen. Glasvezel is daarom het meest veilige medium dat beschikbaar is om data te versturen en te ontvangen. Echter is glasvezel niet 100% niet “aftapbaar”. Geen vonkgevaar. Glasvezelkabels dragen geen stroom, daarom is het onmogelijk dat er een vonk ontstaat uit een glasvezelkabel. Glasvezelkabels zijn eenvoudig te installeren, zijn flexibel en niet gevoelig voor externe magnetische velden. Daarom kun je glasvezelkabels makkelijk langs bestaande kabels monteren. Zijn er ook nadelen? Ja. Glasvezel is in zekere zin flexibel, maar op een bepaalde punt is het zo dat deze breekbaar wordt. Het aanleggen van glasvezel is duur. Ondanks dat de prijs in de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald is, is het aanleggen van glasvezel in een wijk een flinke investering. De keuze is aan u.

Toon van Vugt

SP Ruimtelijke Zaken