SP: We gaan bouwen

8 oktober 2016

SP: We gaan bouwen

Op donderdag 7 oktober werd een SP voorstel aangenomen. Een voorstel om betaalbare huurwoningen te gaan bouwen. Voor 1-1-2017 gaan we van start. Over 3 maanden is de eerste rapportage naar de gemeenteraad. De collega’s van D66 dienden het voorstel mede in. Het voorstel werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Dat betekent een meer huizen voor mensen met een kleine portemonnee. De afgelopen jaren ontstond er een groot te kort. Bernheze neemt nu verantwoording.

SP voorstel

Na jaren van stilstand en acteruitgaan gaan we nu vooruit. Vooruit met het bouwen van huurhuizen. Die zijn hard nodig. Dat blijkt telkens weer. De SP heeft dit regelmatig onder de aandacht gebracht. Een echt zorgpunt. Door de financiële crisis en onverantwoord derivatenbeleid stopten de woningbouwcorporaties met bouwen van betaalbare huurhuizen. Jarenlang werd er getalmd. Nu is met het voorstel van 7 oktober jongstleden de boel vlot getrokken. De eerste 50 extra huizen worden gepland direct na 1 januari 2017. Als het allemaal meezit kunnen die huizen er vrij snel na 1 januari staan. Voor veel woningzoekenden een oplossing in zicht. Op die manier kunnen we ook de statushouders helpen die op een plekje wachten. Bernheze laat zo een sociaal gezicht zien. Zo hoort het ook. Solidair met de zwakkeren in de samenleving en de mensen die verdreven zijn van huis en haard. Op naar een betere woonsituatie. Dat is nu definitief in gang gezet. Na jaren van praten is de bal gaan rollen. Mooi.

Toon van Vugt

SP Ruimtelijke Zaken