SP: Kijk op de Aa-Beemden in 2016

24 september 2016

SP: Kijk op de Aa-Beemden in 2016

Foto: Jan Raaimakers

Nu, anno 2016, staat de gemeente Bernheze stil bij de Aa-Beemden (firma Dijkhoff) in Heeswijk-Dinther. Een prima moment om de feiten eens te noemen. Over de firma Dijkhoff is namelijk al eerder besluitvorming geweest in het college van burgemeester en wethouders. Die informatie is belangrijk voor het vervolg. Er is hier tevens sprake van een van de eerste NIMBY (Not In My Backyard) projecten van de provincie Noord-Brabant. Hoe zit het dan?

De start van het dossier ligt in 2012. Toenmalig verantwoordelijk wethouder voor Milieu en Ruimtelijke Ordening Van der Pas (Progressief Bernheze) geeft de aanzet tot oplossen van de situatie rond de firma Dijkhoff. Het college van Burgemeester en Wethouders in 2012 werd gesteund door de coalitie van de partijen Bernheze Solidair, OPG, Progressief Bernheze en SP. Het besluit om de Firma Dijkhoff niet te verplaatsen, maar ruimtelijk in te passen dateert al van 2012. Laat dat helder zijn. Ook de provincie Noord-Brabant vond het belangrijk het bedrijf op zijn plek te laten zitten en ruimtelijk in te passen. Dat is de situatie die aan de hand is. Fatsoenlijk bestuur betekent dat we achteraf de bordjes niet gaan verhangen. Er zijn verwachtingen gewekt bij betrokken partijen. En afspraken kom je na! Natuurlijk zien enkele betrokkenen liever dat het bedrijf naar elders verplaatst wordt. Maar dan had er in 2012 anders besloten moeten worden. We gaan de next best oplossing uitwerken. Het is nu eenmaal zo.

SP Bernheze