SP: Zorg om het zorgbudget

7 mei 2016

SP: Zorg om het zorgbudget

Blijkens een inventarisatie van Binnenlands Bestuur houden drie op de vier gemeenten geld over op het Wmo-budget. En soms flink ook. Positieve saldi van 10 procent of meer zijn geen uitzondering. In Bernheze hebben we ook te maken met dit feit. De SP Bernheze maakt zich daar zorgen om. Is het geld echt over? Of mijden mensen de noodzakelijke zorg? Het moet helder worden.

Zorggelden

De SP Bernheze wil snel een analyse maken hoe dat nu kan. Is er (te) scherp aanbesteed? Te somber geraamd? Of is er te hard bezuinigd? Moet je spreken van een systeemfout als er aan de ene kant geld over is en aan de andere kant thuiszorgorganisaties in de problemen komen? De landelijke SP wil er bij staatssecretaris Van Rijn in elk geval op aandringen dat het Wmo-geld dat bij gemeenten op de plank blijft liggen, wordt geoormerkt voor de zorg. In Bernheze is dat al geregeld via het bestuursakkoord. Geld voor de zorg blijft beschikbaar voor de zorg. Uit een korte steekproef onder wethouders blijkt dat er vanwege afzeggingen veel geld overblijft op HHT. HHT is een toelage die cliënten kunnen krijgen als ze een huishoudelijke hulp inhuren. Mensen die geen of minder huishoudelijke hulp krijgen in de nieuwe Wmo kunnen voor een eigen bijdrage per uur een hulp in dienst nemen. Veel mensen vinden die eigen bijdrage te hoog. De SP Bernheze wil nu middels een onderzoek vast te stellen waarom er zorggeld overblijft.

Jan Prinsen

SP Maatschappelijke zaken