SP: Heesch-west in de spotlight

14 mei 2016

SP: Heesch-west in de spotlight

Foto: Jan Raaimakers

Heesch-west (Het Waalboss voor de kenners) staat weer eens in de spotlights. Wat gaat er nu gebeuren. De provincie heeft nogmaals aangegeven dat er veel te veel bedrijventerreinen zijn. De gemeenten in Brabant moeten keuzes maken. Welke keuze maakt Waalboss? Doorgaan op een nagenoeg door spoor? Nee! Alternatief aanwenden als energiepark met zonnecellen en windmolens? De bestemming wijzigen in wonen met bedrijfsactiviteit aan huis?

Oplossen

Graag wil de SP Bernheze het probleem Heesch-west mee oplossen. In het belang van de inwoners van Bernheze, maar ook van Oss en Den Bosch. Bij blind doorhollen kan Heesch-west ons heel veel geld kosten. Dat kunnen we beter gebruiken. Vandaar dat er naar oplossingen gezocht moet worden. Heesch-west zou een energiepark kunnen worden waar we duurzame energie opwekken. Dat kan met zonnepanelen, windmolens in combinatie met warmte-koude opslag. Verder de mogelijkheid dit nog fraai landschappelijk in te passen. Daarnaast zou een deel van het gebied een alternatieve bestemming kunnen krijgen. Bijvoorbeeld een woonwijk met de mogelijkheid een bedrijfje (milieuklasse 1 en 2) aan huis te hebben. Op die manier wordt er een uitweg geboden uit deze impasse. Vorstengrafdonk loopt zeker niet meer voor 70% vol, aangezien Oss steeds meer problemen heeft op de bestaande industrieterreinen. Kijk naar de Kantsingel en het havencomplex. Daar komt steeds meer bestaande grond weer vrij. En dat heeft begrijpelijkerwijs voorrang. Mogelijk dat alle partijen realiteitszin tonen om dit dossier te sluiten, om er met zo min mogelijk schade vanaf te komen.

Fractievoorzitter SP