SP: Waar eindigt Waalboss? (Heesch-west)

2 april 2016

SP: Waar eindigt Waalboss? (Heesch-west)

Foto: Jan Raaimakers

Gepland bedrijventerrein Heesch-west (Waalboss) ken een lange geschiedenis. Die begint in 1998. Dan denkt de provincie dat nieuwe bedrijventerreinen hard nodig zijn. Daarom werkt de provincie Noord-Brabant volop mee aan planvorming rond Heesch-west. (Waalboss) De versnelde aanleg van de A-59 kan zo mooi voorgefinancierd worden. Al in 2002 laat de SP Bernheze haar twijfels horen. Maar daar werd toen niet naar geluisterd. Kapitalen werden er uitgegeven voor o.a. grondaankopen.

Einde Waalboss?

Nu anno 2016 laat de provincie Noord-Brabant een radicaal ander geluid horen. Er blijken te veel bedrijventerreinen gepland! En de bestaande bedrijventerreinen lopen steeds meer leeg. De provincie heeft laten weten af te willen van een aantal geplande bedrijventerreinen. Een daarvan zou Heesch-west (Waalboss) zijn. Het is dan wel erg wrang, dat inmiddels veel gronden aangekocht zijn. Er is veel geld uitgegeven aan grondaankoop en rentebetalingen over de leningen voor de grond. De gemeente Bernheze is gelukkig “slechts” voor 12% verantwoordelijk voor de eventuele tekorten op het project Heesch-west. (Waalboss) In Den Bosch (58%) en Oss (30%) zal dit veel rauwer op het dak vallen! Geruime tijd heeft de SP afdeling Bernheze de gemeenten Den Bosch en Oss gewezen op de problematiek. Maar, vertegenwoordigers van Den Bosch en Oss luisterden niet. Zij dachten nog steeds aan een goudmijntje dat Waalboss heette. Dat zal de komende tijd wel anders worden. Beide gemeenten mogen dan de portemonnee trekken om de verwachte verliezen te financieren. Dan zal men nog vaak denken aan de woorden van de SP afdeling Bernheze.

Fractievoorzitter SP