SP: Gezamenlijke regelingen

27 maart 2016

SP: Gezamenlijke regelingen

De gemeente Bernheze heeft een aantal gezamenlijke regelingen. Dat zijn taken die je niet alleen uitvoert omdat het dan te duur is. Deze taken doet Bernheze dan samen met andere gemeenten. Enkele voorbeelden: Milieucontroles door de regionale uitvoeringsdienst RUD, IBN voor sociale werkvoorziening, Optimisd voor sociale zaken. Voordeel zit hem in de lagere kosten. Nadeel is een stuk zeggenschap dat je kwijt raakt. Zeg maar wat minder zelfstandig.

Samen regelen.

Gemeenten werken met elkaar samen op veel terreinen. Dat gaat meestal om taken die ze gezamenlijk effectiever of efficiënter kunnen uitvoeren. Soms is samenwerking ook wettelijk voorgeschreven, zoals bij de veiligheidsregio’s en de regionale uitvoeringsdiensten. (RUD’s) De raad, het college of de burgemeester kunnen een gemeenschappelijke regeling aangaan. Ieder voor zijn eigen taken. Bij een regeling waar raadstaken worden overgedragen, nemen de deelnemende raden afzonderlijk een

gelijkluidend besluit voor het instellen van een gemeenschappelijke regeling. Als zo’n regeling louter college- of burgemeesterstaken bevat dan gaat het college de regeling aan. In dat geval moet de raad wel toestemming geven. De raad kan dat alleen weigeren als de regeling in strijd is met het algemeen belang. Op 29 maart jl. zijn de gezamenlijke regelingen waar Bernheze aan deelneemt besproken in een commissievergadering. De SP Bernheze heeft hierbij kritische opmerkingen geplaatst als het nodig was. Vooral de uitvoeringskosten, het budget, de monitoring en de verantwoording zijn punten van belang in dergelijke regelingen. De SP let daar scherp op, in het belang van onze inwoners.

Fractievoorzitter SP