SP: Extra woningbouw voor Bernheze

19 maart 2016

SP: Extra woningbouw voor Bernheze

Foto: Jan Raaimakers

Bernheze gaat extra sociale huurwoningen bouwen. Een jarenlange wens van de SP Bernheze gaat in vervulling. Deze woningen zijn bedoeld voor woningzoekenden uit Bernheze en voor statushouders. Dat was zo bij meerderheid besloten in de gemeenteraadsvergadering van donderdag 18 februari.

Huizen bouwen

De motie aangenomen op 18 februari gaat uit van extra capaciteit voor woningzoekenden. We praten dan over mensen die al jarenlang op wachtlijsten staan. Het gemeentelijk woningbouwprogramma gaat uit van 600 woningen voor de periode 2016 t/m 2020. Dit past ook binnen de provinciale woningbehoefteprognose. Het is redelijk om voor genoemde motie daarnaast uit te gaan van een extra taakstelling. Het college heeft het aantal van 75 statushouders voor de jaren 2016, 2017 en 2018 genoemd. Dus in totaal huisvesting voor 225 statushouders, boven op de reguliere taakstelling. Dat is precies wat het plan B van de SP Bernheze behelsde. Zorgen dat statushouders snel een regulier huis hebben zodat ze kunnen integreren in de samenleving. Het mes snijdt zo aan twee kanten. De SP ziet in het proces duidelijk onderscheid in de verschillende fasen en de mate van betrokkenheid van stakeholders (woningbouwcorporaties, dorpsraden, kerncommissie, burgerinitiatief, etc.) in die fasen. De integratie in de samenleving is namelijk een coproductie met alle betrokken partijen. Hierin loopt Bernheze voor in Nederland, door uitvoering van de voorstellen van 18 februari. Mensen met een verblijfstatus hoeven zo niet onnodig lang “opgehokt” te worden in AZC’s. De reguliere capaciteit van de aanwezige AZC’s is dan ook ruim voldoende als statushouders sneller uitstromen.

SP Fractievoorzitter