SP: Nu doorpakken met plan B voor vluchtelingen

21 februari 2016

SP: Nu doorpakken met plan B voor vluchtelingen

Foto: Geert van der Wielen

Donderdag 18 februari stemde de gemeenteraad van Bernheze unaniem tegen een AZC voor 500 vluchtelingen voor 10 jaar aan de Ruitersweg-west. De SP blijft van mening dat niets doen geen optie is. Daarom heeft de SP nadrukkelijk gekozen voor een plan B. Gelukkig haalde dit plan wel een ruime raadsmeerderheid. Zeventien raadsleden voor en vier raadsleden tegen.

Het plan B

Niets doen is geen optie voor de SP Bernheze. Een plan B wordt eerst breed met de samenleving besproken en daarna uitgewerkt.  De SP Bernheze kiest voor de onderstaande drie punten in de opzet voor een regionaal plan voor vluchtelingenhulp. Op de eerste plaats stakeholders (bedrijfsleven, verenigingen, maatschappelijke organisaties) inschakelen. Zij zijn nadrukkelijk mede aan zet.  Want zij waren immers ook belangrijke partners in de “krachtig Bernheze” discussie. Op de tweede plaats diverse regionale samenwerkingsverbanden (o.a. AS-50, IBN groep, de Veiligheidsregio), de dorpsraden, de kerncommissie en het burgerinitiatief betrekken.

De SP gelooft in meedenken van de inwoners. Dat kan leiden tot een verantwoorde, breed gedragen hulp aan vluchtelingen. Landelijk is nu duidelijk dat steeds willen oprichten van grootschalige AZC ’s een doodlopende weg is. Dat is geen oplossing voor de langere termijn. De SP kiest voor de lange termijn. Ten derde denkt de SP aan extra woningbouw om statushouder te huisvesten en zo plekken vrij te maken in de bestaande AZC´s. Tevens kunnen er dan tegelijk  betaalbare huizen voor verkorten van de wachtlijsten gebouwd worden. Het mes snijdt aan twee kanten.

Fractievoorzitter SP