SP Bernheze: Geen AZC in Heesch voor 500 vluchtelingen

1 februari 2016

SP Bernheze: Geen AZC in Heesch voor 500 vluchtelingen

Foto: Geert van der Wielen

De SP afdeling Bernheze heeft, zoals afgesproken, haar standpunt nu bepaald inzake het dossier AZC Heesch. Dit na zorgvuldig doorlopen van het totale proces van meningsvorming. Eerst is alle informatie verzameld en is goed naar mensen geluisterd. Na het uitgebreide ophalen van informatie is de conclusie van de SP Bernheze dat er geen AZC voor 500 vluchtelingen komt.

Motivering besluit

Het mogelijk vestigen van een AZC in Heesch heeft veel teweeg gebracht. Van protesteren op een nette manier (complimenten voor deze mensen), tot belagen van het gemeentehuis. Ongeregeldheden, vuurwerk en een benzinebom; die gelukkig niet afging. Voor de SP Bernheze is belangrijk dat opvang van vluchtelingen nooit mag leiden tot ontwrichting van de samenleving. Voor Heesch was er sprake van een “overvalgevoel”. Bij ruim 6.300 handtekeningen is het signaal helder! De gesprekken met mensen op de informatieavond gaven een duidelijk beeld. Bijna alle inwoners van Heesch (Bernheze) willen zich inzetten voor vluchtelingen. Mensen in nood helpen, graag. Maar niet zo grootschalig en alleen in de kern Heesch.

Plan B

Nietsdoen is geen optie. Maar een mogelijke aanpak wordt eerst met de samenleving besproken. En daarna uitgewerkt. Stakeholders (bedrijfsleven, verenigingen, organisaties) zijn mede aan zet. Zij waren immers ook belangrijke partners in de veel besproken “krachtig Bernheze” discussie. Verder de dorpsraden, de kerncommissie en het burgerinitiatief betrekken. De SP gelooft altijd in samendoen met de inwoners. Dat kan alleen maar leiden tot een verantwoorde, breed gedragen hulp aan vluchtelingen.

Fractievoorzitter SP

Reacties

Waarop is jullie standpunt gebaseerd dat "bijna alle inwoners iets voor vluchtelingen willen doen".

Ik zou willen voorstellen een referendum te houden en dan weet je precies hoe de inwoners erover denken. Ik herken in het geheel jullie standpunt niet zoals boven verwoord. Ik hoor hele andere geluiden in Heesch

Een wijs besluit hier wordt tenminste naar de inwoners van Heesch geluisterd. Top

Complimenten SP. Wat mij betreft prima gehoord en prima verwoord!

Fijn dat er geluisterd is/ wordt. Gezond verstand. Nu samen met alle kernen aan de slag!

Gezwicht voor terreur (bedreigingen)?

In hoeverre is ook gepoogd te luisteren naar de minder luidruchtige bevolking van Heesch?

Is ook in de andere kernen naar hun mening gevraagd? Een alternatief plan houdt immers ook voor de andere kernen in Bernheze een verandering van de samenleving in. Of wacht SP eerst op opstand in kernen als Nistelrod een Heeswijk-Dinther?
Ervaring leert immers dat zogenoemd rellen loont.

In hoeverre is gepoogd te controleren of er dubbeltellingen aanwezig zijn in de 6.300 aangeleverde handtekeningen? (gezien het grote aantal anonieme handtekeningen op petities.nl is deze kans m.i. vrij groot)

Deze stelling past in mijn ogen totaal niet bij het sociale karakter van de SP. Het riekt zelfs naar opportunisme om gemakkelijk stemmen te winnen.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de motivatie van de SP hier achter.

Geen groot azc aan de ruitersweg

?? "ontwrichting van de samenleving" bij de plaatsing van 500 asielzoekers in een dorp van ruim 12.000 inwoners. Dan zitten de 700 inwoners van Stevensbeek wat steviger in hun vel want dit dorp heeft wel een azc met 500 vluchtelingen en zetten daar de schouders onder. Ik lees trouwens nergens wat er dan in de Heesche samenleving zal worden ontwricht bij de komst van die 500 vluchtelingen. Waar ik wel dagelijks berichten over lees is de ontwrichting van de samenleving in Syrië op een niveau die ongekend is maar kennelijk voor veel Heeschenaren onvoldoende om te zeggen: wij gaan zo veel mogelijk vluchtelingen helpen, daar zetten wij onze schouders onder en dat mag best wat moeite kosten! Ga je schamen, tegenstanders uit Heesch!!
Maar wat mij eigenlijk het meeste moeite kost is het standpunt van de SP fractie hierin. Ik heb de SP altijd gezien als een van de partijen die het helpen van mensen die het minder goed hadden getroffen in de samenleving tot een van hun prioriteiten had gemaakt. Solidariteit dus, een woord dat in vele partijprogramma's niet meer tegen zult komen. Bij de SP wel, dacht ik. Maar kennelijk beperkt deze solidariteit zich tot de grenzen van het dorp, in dit geval Heesch. Politiek opportunisme? Ik hoop het niet want van dat soort politici hebben we al genoeg. Wat heeft de SP in Bernheze er dan van weerhouden om de schouders te rechten en duidelijk te gaan staan voor wat ik nog altijd hoop dat hun standpunt is: solidariteit met de onderdrukten. En die onderdrukking is in Syrie en een hoop andere landen waar vluchtelingen vandaan komen van een compleet andere orde dan die in Heesch!! Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.