SP: Glasvezelkabel in Bernheze

17 januari 2016

SP: Glasvezelkabel in Bernheze

Glasvezel houdt de gemeente Bernheze al geruime tijd bezig. De vraag of er wel of geen glasvezelnetwerk gaat komen is beantwoord. De glasvezelkabel komt er. Maar de exacte uitvoering en financiering laat nog op zich wachten. Met diverse partijen is er de afgelopen jaren onderhandeld en gesproken. De signalen komen steeds meer op groen te staan. Een onderdeel uit het bestuursakkoord 2014-2018 nadert haar voltooiing.

Glasvezelkabel de historie.

De gemeente Bernheze wil graag dat Bernheze verglaasd wordt. Niet alleen in de kernen, maar ook in het buitengebied. Ook de SP Bernheze wil nadrukkelijk een toekomstbestendig glasvezelnetwerk voor alle inwoners en bedrijven van Bernheze. Om dit te realiseren is de gemeente sinds 2011 al  in gesprek met verschillende aanbieders over de (on)mogelijkheden om een glasvezelnetwerk aan te leggen. In januari 2013 heeft de gemeente Bernheze ingestemd met de ondertekening van een intentieovereenkomst met een aanbieder. Doel van deze intentieverklaring was het maken van nadere afspraken over de aanleg van een glasvezelnet in alle kernen en in het buitengebied van Bernheze. Uit onderzoek is gebleken dat voor deze aanbieder alleen de aanleg in (een deel van) de kern Heesch rendabel is. Genoemde aanbieder wil wel meedenken met de gemeente over mogelijkheden om de hele gemeente in één keer van glasvezel te voorzien. Deze afspraken zouden uiteindelijk vastgelegd moeten worden in een samenwerkingsovereenkomst, waarbinnen de gemeente zich inspant voor het rond krijgen van de financiering. Inmiddels zijn er meerdere aanbieders actief en komen de concrete resultaten in beeld.

Toon van Vugt

SP Ruimtelijke Zaken