SP: Bernheze blijft zeker zelfstandig

15 november 2015

SP: Bernheze blijft zeker zelfstandig

Foto: Jan Raaimakers

De SP Bernheze is graag duidelijk. Duidelijk dat Bernheze zelfstandig blijft. Dat heeft Bernheze aan de provincie laten weten. Dit naar aanleiding van een besluit van de gemeenteraad op donderdag 1 oktober 2015. Dat besluit was helder. Een zelfstandige koers varen. Je eigen zaken regelen. Bijvoorbeeld zelf beslissen over armoedebeleid en minimabeleid. Niet in het laatste karretje van de trein Oss of Den Bosch komen zitten.

Koers zelfstandig

In 2014 vroeg de provincie Noord-Brabant opnieuw een toekomstvisie aan Bernheze. Dat was vlak na 2013. Na het einde van het project Maasdonk wilde de SP rust. Andere zaken waren immers van groter belang. Hoe gaan we om met de organisatie van de zorg voor onze kwetsbare mensen, ouderen en zieken? Gaan we voorkomen dat mensen tussen de wal en het schip raken? Daar ligt een hoge prioriteit voor de SP Bernheze. Niet streven naar megalomane en (te) grote gemeenten, waarbij alles op afstand bestuurd wordt. In de grote steden zien we daarvan de gevolgen. Mensen zijn totaal niet meer betrokken bij het lokale bestuur. De opkomsten bij gemeenteraadsverkiezingen zijn aanmerkelijk lager in de grotere steden. Een simpel bewijs voor het doodlopende spoor dat schaalvergroting heet. Groot, groter, het grootst is passé. Mensen willen dat niet in Bernheze. De enquête van de SP Bernheze was helder. Ruim 80% van onze inwoners kiest voor zelfstandigheid. Duidelijker kan het niet. Naar de mensen luisteren is voor de SP van groot belang. Het gaat tenslotte om de mensen.

Fractievoorzitter SP Bernheze